ROTTERDAM - Kaartcontroleurs in Rotterdam worden uitgerust met handboeien. Dat is het plan van de Rotterdamse gemeente, politie, justitie en het openbaarvervoerbedrijf RET. Het uitdelen van de handboeien vormt een van de maatregelen die de Rotterdam vandaag aankondigt in de strijd tegen de toenemende agressie in het openbaar vervoer.
Het verzoek om de controleurs met een paar handboeien op pad te sturen, ligt inmiddels op het bord van het ministerie van Justitie in Den Haag, die zich er momenteel over buigt.
Als Rotterdam het groene licht van het ministerie van Justitie krijgt, dan zullen alle RET-controleurs binnen enkele weken met de handboeien op zak de bus, tram of metro in gaan.
Directe aanleiding voor het opperen van de maatregel was de ernstige mishandeling in maart jongstleden van vier RET-medewerkers. Het viertal, drie controleurs en een steward, kreeg het bij een kaartcontrole in de tram aan de stok met drie personen. Bij het uitzetten van een van hen kregen de RET'ers een groep van twintig woedende omstanders op hun nek.
Dit uiterst gewelddadige incident staat echter niet op zichzelf, zo staat te lezen in de rapportage 'Sociale veiligheid in het openbaar vervoer' van het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders.
In 2000 werden bij de politie in de Maasstad 1600 incidenten in het openbaar vervoer gemeld. Hiervan hadden er liefst 760 betrekking op geweld tegen passagiers of RET-medewerkers. Het ging hierbij onder meer om bedreigingen, geweldplegingen en gewapende overvallen.
Om de agressie in het openbaar vervoer in te dammen wil Rotterdam verder, evenals het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam, tourniquets in de metrostations plaatsen. Rotterdam maakt vandaag bekend dat ze in september volgend jaar in zes metrostations op de Beneluxlijn de draaipoortjes wil invoeren. Een jaar later moeten in alle stations op het metronet tourniquets staan. De kosten hiervan bedragen naar schatting 70 miljoen gulden.
Tenslotte wil Rotterdam in navolging van Amsterdam binnenkort een proef houden met vaste conducteurs op de trams. Ook deze maatregel moet de veiligheid van passagiers en RET'ers helpen vergroten en het zwartrijden moet erdoor fors worden teruggedrongen.