ASSEN - Margot Vliegenhart, de staatssecretaris van WVS die zich in het buitenland 'Minister of Sports' mag noemen, was een week geleden de gast van de TT-directie en raakte onder de indruk van de professionele wijze waarop de Nederlandse motorgrandprix werd geleid. Het was maar goed dat zij afgelopen weekeinde niet aanwezig was tijdens het Pioneer E-Motion Race Festival dat door de Nederlandse Autorensport Vereniging (NAV) werd georganiseerd, want dan was de bewindsvrouw waarschijnlijk gillend weg gelopen.
In schril contrast met de Dutch TT stond immers de falende organisatie van de rijdersvereniging die zo graag commercieel wil gaan, maar gisteren vergat waarvoor zij eigenlijk is opgericht, namelijk het behartigen van de belangen van zijn leden. Het kan immers niet in het belang van een rijder zijn om al op donderdag naar Assen af te reizen om zondagnamiddag een ingekorte race van slechts zes rondjes te rijden, zoals in de Formule Ford-klasse gebeurde.
Het was een gevolg van een te vol programma met de geïnviteerde Belgische Belcarrace die bijna drie uur duurde (inschrijfgelden!), waardoor het tijdschema in de knoop kwam en het aantal ronden van verschillende Nederlandse raceklassen moest worden teruggebracht. De slotrace van de Union Toyota Yaris Cup kwam zelfs even in gevaar, omdat op Assen niet na zes uur 's avonds meer mag worden geracet. Uiteindelijk kon die klasse bij uitzondering toch nog wat rondjes draaien, maar bij Toyota was men allerminst tevreden over de gang van zaken, te meer daar ook die importeur talloze gasten had uitgenodigd.
Maar erger is de nonchalance ten aanzien van de veiligheid, zoals Joost Koenders uit de Renault Clio Cup verwoordde: "Het is ongelooflijk gevaarlijk dat wij van start gingen, terwijl allerlei gestrande auto's uit vorige races nog langs de baan stonden. Het had bovendien nog geregend, waardoor het gras langs de baan nat was. Als je dan van de baan gaat, is er geen houden aan. Er hadden vreselijke ongelukken kunnen gebeuren. Ik heb geklaagd bij de organisatie, maar als je daar dan wat van zegt, krijg je als antwoord dat je dan zelf maar moet gaan organiseren. Het is een zootje, dat mag je rustig schrijven."
In plaats van altijd verloren kort gedingen aan te spannen tegen het Circuit Park Zandvoort dient de NAV zijn eigen leden eens in het gareel te houden. Het is ontoelaatbaar dat Renault-teams in het DTCC onderling afspraken (omkoping?) maken, om een snelle rijder als Phil Bastiaans van Kroon Racing op te dragen niet bij de eerste zes te eindigen of een rijder van het Renault Dealer Team voorbij te laten.
Er moet door de NAV opgetreden worden tegen rijders uit de Pearle Alfa 156 Challenge, die elkaar de oorlog verklaren. En het is de taak van de NAV om dusdanige regels voor de koningsklasse DTCC op te stellen, dat die voor iedereen duidelijk zijn. Of zoals racewinnaar Sandor van Es van het Marlboro BMW Dealerteam zei: "Ik heb geen idee hoe het in elkaar zit. Ik heb echter wijze mensen om me heen die wel weten hoe het in elkaar steekt." De nieuwe regelgeving ten aanzien van gewichtshandicaps heeft in elk geval al geleid tot wederzijdse protesten en hogerberoepzaken tussen de teams van BMW en Renault. Het College Autosport Rechtspraak heeft er binnenkort zijn handen weer aan vol.
Ondanks dit miserabele script waren veel races gisteren in Assen echter zeer de moeite waard. Automotive-coureur Boy Zentveldt won dit seizoen zijn eerste race in de Alfa Challenge, Donald Molenaar en Sandor van Es deelden de winst in de twee heel aantrekkelijke DTCC-races en het Uitert/Geva-team boekte een grandioze dubbel in de Formule Ford met winnaar Stefan de Groot en Tristan te Pas.
Assen, korte circuit (3913m), Pioneer E-Motion Race Festival, NK-races, 10.000 toeschouwers.
Fly You Clio Renault Sport Cup: 1. Bastiaans 8 ronden in 12.49,764 (gem. 146,401 km/u), 2. Sebastiaan Bleekemolen 2,402, 3. Reijntjens 2,873. Stand na 2 races: 1. Jeroen Bleekemolen 34 punten, 2. Bastiaans 29, 3. Van Riet 28.
Pearle Alfa 156 Challenge: 1. Zentveldt 9 ronden in15.16,434 (138,342 km/u), 2. Van der Sloot 2,067, 3. Valenteijn 2,425. Stand na 4 races: 1. Van der Sloot en Zentveldt 66 punten, 3. Gesman 58.
Union Toyota Yaris Cup: 1. Struijlaart 8 ronden in 14.39,684, 2. Christiaan Frankenhout 1,221, 3. Zwart 2,647. Stand na 4 races: 1. Struijlaart 77, 2. Frankenhout 68, 3. Engel 56.
Vodafone-Libertel DTCC, eerste race: 1. Molenaar -Renault Clio 8 ronden in 12.43,897 (147, 526 km/u), 2. Van Es -BMW 320i 0,349, 3. Euser -BMW 320i 0,996, 4. Verschuur -Renault Clio 1,317, 5. Vink -Renault Mégane 4,101. Tweede race: 1. Van Es 11 ronden in 17.36,562 (146,659 km/u), 2. Molenaar 1,639, 3. Euser 2,9111, 4. Vink 5,372, 5. Ploeg -Renault Clio 5,701. Stand na 8 races: 1. Van Es 144, 2. Molenaar 103, 3. Verschuur 99, 4. Tom Coronel -BMW 320i 89, 5. Euser 87.
Landis Formule Ford: 1. De Groot 6 ronden in 8.46,542 (160,521 km/u), 2. Te Pas 0,622, 3. Van Lagen 5,171, allen Mygale. Stand na 4 races: 1. De Groot 65, 2. Kool - Mygale 57, 3. Van Lagen 56.
Formula Arcobaleno: 1. Marchal (Bel) 9 ronden in 13.08,244 (160,840 km/u), 2. Mason 1,250, 3. Broertjes 2,556. Stand na 3 races: 1. Marchal en Broertjes 50, 3. Van Putten 43.
Castrol Belcar: 1. Kuismanen-Hasenbichler (Fin/Oos) Audi 80 76 ronden in 2.04.59,290 (142,760 km/u), 2. Stoeltie-Duncan Huisman (Ned) BMW M3 E46 1.16,398, 3. Bouvy-Kropp (Bel) Porsche 996 1.31,497.