DEN HAAG - De bouw van de Wijkertunnel tussen Beverwijk en Haarlem blijkt dankzij de contracten die toenmalig minister Maij-Weggen in 1992 sloot een goudmijn te zijn voor de banken die erin investeerden.
De huidige verkeersminister Netelenbos wil nu af van het samenwerkingscontract met een bankenconsortium dat is gesloten voor de bouw van de tunnel.
Het contract kost de overheid onverwacht zulke zakken met geld, dat de minister momenteel laat uitrekenen hoeveel het gaat kosten om het contract af te kopen.
Volgens het samenwerkingscontract dat CDA-verkeersminister Maij-Weggen met de ING en enkele andere financiële instellingen sloot voor de bouw van de tunnel betaalden de bedrijven 478 miljoen gulden, de overheid 125 miljoen gulden. Tevens werd vastgelegd dat de overheid 30 jaar lang het consortium een vergoeding zou betalen per passerend voertuig. Na die periode zou de staat de eigendom van de tunnel voor een symbolisch bedrag in handen krijgen.
In de praktijk blijken echter veel meer auto's gebruik te maken van de tunnel dan destijds werd geraamd. Inmiddels zou de staat al 2,1 miljard gulden hebben betaald door de toegenomen verkeersdrukte. De minister vindt de aanleg en publiek-private-financiering van de Wijkertunnel een schoolvoorbeeld van hoe het nooit meer mag gaan.