SCHIPHOL - De reissector heeft de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena garanties voor de betaling van geboekte vluchten gevraagd.
De grote financiële problemen rond Sabena, waar Swissair de handen van aftrekt, zorgen zowel bij publiek als op de reisbureaus voor een groeiende onzekerheid en terughoudendheid. De boekingen in ons land zijn met tientallen procenten gekelderd.
Op het hoofdkantoor van de ANVR in De Meern hebben daar ontboden Sabena-vertegenwoordigers uit Brussel en Amsterdam, alsmede een afgevaardigde van de Internationale organisatie voor de burgerluchtvaart, IATA, een principeakkoord bereikt over betalingen van nog niet uitgevoerde vluchten via een bij IATA geblokkeerde bankrekening. Officieel moet dat akkoord nog wel door de Belgische maatschappij met handtekeningen worden bekrachtigd.
"Pas als het akkoord officieel is ondertekend, is het probleem wat ons betreft opgelost. De reissector en de passagiers lopen dan niet langer een risico", zei gisteravond Walter Schut, directeur van de organisatie van ANVR-zakenreisbureaus.
Sabena-vluchten blijken in ons land vrijwel niet meer te worden geboekt omdat het voortbestaan van de maatschappij niet is verzekerd. Reisagenten willen hun passagiers die garantie niet meer geven en vroegen in februari al om betalingsgaranties. Sabena wilde die toen niet geven. De situatie bij de Belgische maatschappij is daarna in rap tempo verslechterd en heeft inmiddels dramatische vormen aangenomen.
De onrust rond het vliegbedrijf bereikte gisteren een nieuw hoogtepunt nadat Sabena-personeel een toestel van Swissair in Brussel aan de grond hield om zo hun eisen voor financiële steun af te dwingen. Swissair-vluchten naar Brussel weken gisteren uit naar Maastricht, als gevolg van de vrees voor meer van dat soort wilde acties.
De Swissair-directie, nu voor 49,5% aandeelhouder, ziet vanwege de rampzalige financiële resultaten ook in eigen huis af van een voorgenomen meerderheidsbelang van 85% in Sabena. De Belgen willen de Zwitserse maatschappij echter daaraan houden.