UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan het mes zetten in het nieuwe spoorboekje. Wegens een groot tekort aan personeel en materieel worden deze zomervakantie zo'n driehonderd treinen per dag geschrapt. Ook de populaire strandexpress tussen Amsterdam CS en badplaats Zandvoort komt pal in het hoogseizoen te vervallen.
Met deze drastische maatregelen hoopt de NS een einde te maken aan de chaotische treinenloop waarmee reizigers met name sinds de invoering van het gewraakte rondje om de kerk mee worden geconfronteerd. Dagelijks vallen tientallen treinen uit wat leidt tot grote vertragingen en irritatie onder de reizigers. Om een einde te maken aan de willekeurige momenten dat treinen uitvallen, is nu besloten een aantal lijnen te schrappen zodat er voor de overige treindiensten meer personeel voorhanden is.
Dit bevestigde woordvoerster I. Faber van het spoorbedrijf gisteren. De NS benadrukt dat het alleen treindiensten betreft waarvan de frequentie vier keer per uur of hoger ligt. De zogenaamde zomerdienstregeling geldt van 16 juli tot en met 2 september.
NS zegt het te betreuren het nieuwe spoorboekje, dat sinds 10 juni van kracht is, nu alweer te moeten wijzigen. Maar door bepaalde lijnen nu te schrappen, komen reizigers op andere veelal drukkere trajecten niet meer voor onaangename verrassingen te staan, zo stelt het spoorbedrijf. Bovendien zijn de nieuwe maatregelen bedoeld om de hoge werkbelasting en het daardoor gepaard gaande hoge ziekteverzuim onder machinisten en conducteurs te verminderen.
Overplaatsing
Want ondanks intensieve wervingscampagnes en de tijdelijke overplaatsing van personeel naar plaatsen waar het tekort het grootst is, blijft de werkdruk voor het rijdend personeel onaanvaardbaar hoog. Met name in de randstad is het moeilijk aan personeel te komen. Daarom wordt juist hier een aantal lijnen geschrapt, al benadrukt NS dat zelfs in het nieuwe 'tropenrooster' per traject ieder half uur een trein zal rijden.
Opvallendste slachtoffer van het nieuwe rooster is de rechtstreekse strandtrein tussen Amsterdam CS en Zandvoort. Reizigers die vanaf 16 juli naar het strand van de Noord-Hollandse badplaats willen, zullen straks in Haarlem moeten overstappen. Die gaat eens in het halfuur. Op warme dagen rijden er wel meer treinen. "We hebben genoeg personeel en materieel beschikbaar om bij lekker weer vier treinen per uur te laten rijden", aldus Faber.
Andere treindiensten waaraan gesleuteld gaat worden zijn de spitstreinen vanuit Den Helder en Enkhuizen naar Amsterdam CS, de sneltrein Amsterdam-Den Haag, de stoptrein Leiden-Dordrecht, de Zoetermeer Stadslijn, de spitslijn Rotterdam Hofplein-Den Haag, de spitspendel Rotterdam-Vlaardingen, de stoptrein Utrecht-Hilversum en de stoptrein Utrecht-Geldermalsen.
De Consumentenbond noemt het structureel laten vervallen van treindiensten door de NS "zuur voor de reiziger." Wel noemt de bond de duidelijkheid "een stapje in de goede richting." |