De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 3 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Blokkades veeboeren
leggen wegennet lam

Van onze Haagse redactie

   
 

DEN HAAG - Wegblokkades van boze veehandelaren hebben gisteren tijdens de ochtendspits voor grote problemen gezorgd op een aantal Nederlandse wegen.

Zo richtten stilstaande tractoren en vrachtwagens op de A12 tussen Gouda en Utrecht rond acht uur een file met een recordlengte van maar liefst 36 kilometer aan. "Zo'n enorm lange opstopping door blokkades hebben we nog nooit meegemaakt. Na bemoeienis van de politie werd de wegblokkade echter na een half uur weer opgeheven en kon het verkeer op deze plek vrij snel weer doorrijden", aldus een woordvoerder van het Traffic Infomation Centrum (TIC) in Utrecht.

De boze veehandelaren eisten met de acties dat de veemarkten in ons land weer opengaan. De veehandelplekken zijn echter nog gesloten, omdat ze nog niet voldoen aan de nieuwe eisen die minister Brinkhorst (Landbouw) heeft ingevoerd. De eisen zijn mede opgesteld om besmettingsgevaar te voorkomen. Vandaag wordt in de Tweede Kamer gestemd over een motie van CDA, SGP, ChristenUnie en VVD om de strengere eisen aan de veemarkten terug te draaien. Ongeveer 40 veehandelaren boden gisteren eveneens een petitie aan de Tweede Kamer aan.

De actievoerders blokkeerden het wegennet op zeventien plekken. Zo ontstonden onder andere vertragingen op de verkeerspleinen Beekbergen bij Apeldoorn en Oudenrijn bij Utrecht. Ook de A58 bij Wouw, de N50 bij Kampen, de N343 bij Slagharen, de A1 bij Oldenzaal, de A4 Amsterdam richting Den Haag en de A44 bij Oegstgeest werden vastgezet.

Dit leidde volgens het TIC tot zeker 130 kilometer meer files op de wegen dan nodig. "Normaal op een maandagochtend staat er ongeveer 20 kilometer file. Zeker nu het in het zuiden al zomervakantie is", aldus een woordvoerder.

Woedend

Het Korps Landelijke Politiediensten kreeg in de ochtend tientallen telefoontjes van woedende automobilisten die waren gedupeerd. "Mensen waren boos en begrepen niet waarom er niet meteen werd ingegrepen. Sommige haalden hierbij het voorbeeld aan dat ze zelf meteen een bon krijgen bij eventjes parkeren op de vluchtstrook", aldus woordvoerder John Bennink van het KLPD. De politie was wel van tevoren op de hoogte gebracht van de acties. "We hebben afgesproken om in dergelijke gevallen in te grijpen als het echt te lang duurt of uit de hand loopt omdat hulpdiensten er niet door kunnen of als de verkeersveiligheid in het geding komt."

Ook minister Brinkhorst (Landbouw) had geen goed woord over voor de acties van de veehandelaren. Hij betreurde de manier waarop de veehouders demonstreerden en zei dat er geen evenwicht is tussen de schade die ze anderen toebrengen en het gewin dat ze er zelf uit kunnen halen.

Het is nog niet duidelijk of de veehandelaren deze week nog meer van dergelijke acties gaan voeren.

De VVD heeft inmiddels opheldering geëist van minister Klaas de Vries (Binnenlandse Zaken) over de blokkades van boeren op de snelwegen.

VVD-Kamerlid Nicolaï wil van de PvdA-bewindsman weten of de politie inderdaad terughoudend tegen de boeren is opgetreden, omdat er weinig gevaar dreigde. Ook wil de liberaal van De Vries horen of hij vindt dat het actiemiddel van de boeren in "redelijke verhouding staat tot het nadeel dat de weggebruikers is bezorgd".




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 3 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.