GRONINGEN - Havisten uit het studiehuis hebben te weinig kennis voor het hbo. Hogescholen werken al aan bijspijkercursussen en versimpelde lessen. Zo hopen zij in september de eerste lichting studiehuis-havisten te kunnen opvangen. Voor hen zijn de bestaande opleidingen naar verwachting te lastig.
"Zonder extra aandacht redden ze het niet", zegt Dries Koster van de Hanzehogeschool Groningen. "Alle hogescholen zijn hiermee bezig", zo weet hij uit het landelijk platform voor aansluiting tussen studiehuis en hbo (LICA). De Hanzehogeschool rondde onlangs een onderzoek af, waarin eerstejaars oude stijl werden vergeleken met de paar studiehuis-studenten, die afgelopen jaar al begonnen.
Het studiehuis werd juist ingevoerd om de aansluiting met het hoger onderwijs te verbeteren. Het resultaat is dat de eerstejaars weliswaar meer kunnen, maar minder weten: "Vroeger konden we bijvoorbeeld in de studie Hoger Laboratorium Onderwijs op een hoger niveau beginnen. Tegenwoordig wordt op het havo 40 procent minder scheikunde behandeld. Dat moeten ze eerst inhalen."
Voor andere opleidingen zijn bijlessen nodig in Frans en Duits, waaraan op het havo vroeger 200 uur méér werd besteed. "Bij ons kost het 200 tot 300 extra. Deze cursussen volgen ze buiten de studies om", verklaart Koster. "Maar werken in groepen en zelfstandig werken, dat hebben ze in het studiehuis goed geleerd."
Het tekort aan kennis wordt onder meer veroorzaakt doordat de leerlingen nu kiezen uit vier vaste vakkenpakketten, de profielen. En het ene profiel bereidt beter voor op een bepaalde studie dan het andere. "Ons probleem is dat we beide groepen binnenkrijgen", zegt Koster. "Daardoor moeten alle techniekvakken op de schop: leerlingen met het profiel Natuur en Techniek hebben minder wis- en natuurkunde nodig dan degenen met Natuur en Gezondheid. Dus gaan we lesgeven in twee groepen."
Ook de Hogeschool van Utrecht beklaagt zich over de exacte vakken in het studiehuis: "We zullen in het eerste jaar stof moeten geven, die voorgaande jaren al bij de nieuwkomers bekend was", zegt instroom-manager Jan van Dijk. "Hopelijk kunnen de nieuwe eerstejaars wel beter zelfstandig werken, samenwerken, organiseren en leidinggeven. Daar is tegenwoordig toch veel meer vraag naar, dan naar kennis?", relativeert hij de tekortkoming.
Ook de Hogeschool Rotterdam & Omstreken past de lesprogramma's aan in het eerste jaar van verschillende studierichtingen. "Ze zullen het van hun studiehuisvaardigheden moeten hebben. Wat je kunt opzoeken, dat hoef je niet te weten. Want dat de eerstejaars over minder kennis beschikken dan voorheen, dat is zeker."