De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 3 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Studentenvinding
als mensenredder

door Jan Colijn

   
 

ENSCHEDE - Studenten aan de Saxion Hogeschool Enschede hebben een alarmsysteem ontwikkeld waardoor bij een ernstig verkeersongeval de noodcentrale via het gsm-netwerk geheel automatisch de locatie krijgt doorgeseind.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 20kb)
Student Victor Sluiter presenteert het CAS, het Car Alarm System. (Foto: REINIER VAN WILLIGEN)
Doordat de hulpverlening dankzij deze Twentse studentenvinding het Car Alarm System (CAS) sneller op gang kan komen, moeten mensenlevens worden gered. Bovendien is het de oplossing voor calamiteiten, waarbij de bestuurder zelf niet meer in staat is alarm te slaan.

Bij een zware botsing wordt een crashsensor geactiveerd, waardoor de CAS via het netwerk voor mobiele telefoons een sms-bericht naar een alarmcentrale verstuurt. Aangezien het apparaat is aangesloten op het zogenoemde Global Positioning System (GPS), krijgt deze centrale de positie van de plek des onheils tot op enkele meters nauwkeurig door. Overigens hoeft de wagen niet te zijn uitgerust met een autotelefoon, omdat de gsm reeds in het CAS is verwerkt.

Gewoon

Intussen zijn diverse automerken bezig met een vergelijkbaar systeem. "Daarbij gaat het echter vooral om de duurdere merken, die lang niet voor iedereen zijn weggelegd", zegt de Twentse student Victor Sluiter. "Ons apparaatje is bedoeld voor de 'gewone man': het gaat zo'n 2000 gulden kosten en kan eigenhandig worden geïnstalleerd." De CAS kan zowel in personenauto's als in andere voertuigen als trucks en touringcars worden ingebouwd.

Volgens student Sluiter, die het apparaatje ontwikkelde met collega-studenten Matthijs Reuver, Robin Vley en Yvo Visscher, heeft het CAS tijdens proeven inmiddels z'n bestaansrecht bewezen: "Hij blijft onder alle omstandigheden werken." Geprobeerd wordt nu een producent te vinden. In dat geval kan het apparaatje al op korte termijn op de markt worden gebracht.

De uitvinding is het resultaat van een eindstudieopdracht van de vierdejaars studenten elektrotechniek. "De afgelopen 10 tot 20 jaar is er enorm veel gebeurd binnen het verkeer", licht docent Jan Bollen toe. "Werd een airbag tien jaar geleden nog als overbodige luxe gezien, intussen heeft-ie zijn nut bewezen. Ook ABS en kreukelzones zijn volledig ingeburgerd. Het leek ons een uitdaging een voorziening te ontwikkelen die zowel in de praktijk z'n nut zal bewijzen, maar ook een elektrotechnische uitdaging vormt."

Overigens kan het CAS na verloop van tijd worden uitgebreid. Sluiter: "Volgens de huidige opzet gaat er een sms-bericht naar een politiemeldkamer, maar op den duur zou de melding binnen kunnen komen bij een speciale alarmcentrale. Met sms ben je gebonden aan 164 lettertekens. In de toekomst zou bovendien cruciale informatie kunnen worden doorgespeeld zodat via een beeldscherm de ernst van de crash is af te lezen en of, bijvoorbeeld, de benzinetank is lek geraakt."

Mercedes is inmiddels bezig met een soortgelijk systeem. "In Duitsland hebben we reeds Tele Aid", aldus P. Plevier van Mercedes Nederland, "we hopen dit binnen nu en enkele jaren ook in Nederland te introduceren."

De verkeersorganisatie 3VO toont zich buitengewoon geïnteresseerd in het CAS. "Het zou uiteraard gekeurd moeten worden om wildgroei van apparatuur te voorkomen, maar het systeem kan uitkomst bieden", zegt een woordvoerster, "bij ongelukken telt immers iedere seconde."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 3 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.