MAGNY-COURS - Ook al heeft Michael Schumacher niet veel op met statistieken, zijn vijftigste grandprixoverwinning op het bloedhete circuit van Magny-Cours deed de Ferrari-coureur zichtbaar goed. Hij straalde, maakte een vreugdesprong en verkwistte de champagne. Broer Ralf, tweede met de Williams-BMW, leegde een fles van het kostbare vocht in de overall van zijn broer. Voor Ferrari was het feest compleet met Rubens Barrichello als derde na een weinig enerverende wedstrijd.
|
Michael Schumacher (Foto: AP)
|
Weer twee Schumachers op het podium. "Dit doet me denken aan Canada, maar toen was de volgorde omgekeerd", lachte de Rode Baron, die hard op weg is naar zijn tweede achtereenvolgende wereldtitel voor Ferrari. Zelf wil hij daar niets van weten. "Mijn gevoel voor cijfers wordt vaak verkeerd begrepen. Vijftig is een mooi getal, dat wel. Maar ik ben realist. Er kan nog van alles gebeuren. Mijn voorsprong is comfortabel, maar dat is geen reden om al feest te vieren. Ik blijf ervoor vechten." Hij benadrukte dat hij zich alleen op de titel richt. "Ja, natuurlijk ben ik wel blij", aldus Michael die nog een beetje last had van een griepje dat hij een week eerder op de Nürburgring opliep.
Zijn overwinning, de vijfde liefst op dit circuit, kwam niet in gevaar. Hij werd een onvrijwillig handje geholpen door broer Ralf die op zijn 26ste verjaardag zijn eerste 'pole' had veroverd en bij de start meteen de kop nam. Diens eerste bandenwissel verliep niet naar wens. Het rechter achterwiel kwam er niet meteen goed op te zitten en dat kostte tijd. "En dat was niet alles", bekende Ralf. "Daarna had ik overal last van onderstuur door mijn banden. De auto wilde haast niet doen wat ik wilde. Na de tweede wissel ging het beter, maar toen kon ik er niet meer bij komen."
Bandenfabrikant Bridgestone had ook reden voor een feestje want het boekte eveneens de 50ste overwinning en versloeg concurrent Michelin. Voor deze race werd een nieuwe rubbersamenstelling ingezet die het winnend deed op een baan die zeer gevoelig is voor warmte-ontwikkeling. Bij Jean Todt en zijn mannen van de Scuderia alleen maar vrolijke gezichten. De sfeer bij rivaal McLaren-Mercedes was daarentegen om te snijden. Mika Hakkinen kwam niet eens weg voor de formatieronde en werd aan de kant geduwd. Dat de tweevoudig kampioen, die dit jaar slechts negen WK punten behaalde, aan het denken moet brengen voor het vervolg van zijn carrière. Teamdirecteur Ron Dennis beet diep in het stof. "Het probleem voor Mika was een niet juist gemonteerd onderdeel in de versnellingsbak. Iedereen maakt fouten."
David Coulthard was vierde, een plek die hij aan zichzelf had te wijten. Na zijn eerste wissel reed hij sneller dan de toegestane tachtig kilometer in de pitstraat en kreeg een stop-and-go-penalty van tien seconden. Zonder dat incident had de winnaar van vorig jaar Michael Schumacher kunnen bedreigen. "Het wereldkampioenschap is niet op Magny-Cours gewonnen of verloren. De situatie is lastig, maar niet onmogelijk", sprak de Vliegende Schot hoopvol. Tegen beter weten in? Schumi I wil dat in de komende zeven races maar al te graag bevestigen.
In schrille tegenstelling tot de feestende Duitse broers, stond de gelaten stemming bij Jos Verstappen die de race als dertiende voltooide. Een toepasselijk nummer. "Ik ben blij dat het is afgelopen", bekende de Nederlander. "De auto had totaal geen grip. Hij was onbestuurbaar. Hetzelfde liedje van het hele weekeinde. Nee, fysiek was het niet zwaar, ook al was het warm." Bij zijn eerste pitstop bleef hij twintig seconden langer staan dan gebruikelijk omdat de benzinetoevoer haperde. "De meters gaven aan dat het in orde was, maar er kwam geen benzine uit. Er moest van installatie worden gewisseld." Schouderophalend gaf de Arrows-coureur zijn waarde oordeel. "Ach, of je nu elfde wordt of dertiende, dat maakt me niks uit."