ma 2 juli 2001
|
|
D E T E L E G R A A F T E L E S P O R T
|
|
|
|
Biaggi winnaar van vroegtijdig afgebroken 500cc-race
|
|
|
|
ASSEN - Zelfs de zeldzame toeschouwers die tijdens de TT van Assen van de alcoholhoudende drank afbleven, zaten na de 500cc-race opgescheept met een fikse kater. Vijftien ronden lang waren ruim 92.000 enthousiaste motorfans getuige van een bloedstollende race, waarin de Italiaanse helden Biaggi, Rossi en Capirossi als ware evenwichtskunstenaars met hun zware 500cc-motoren door de Drentse bochten slingerden. Toen iedereen zich opmaakte voor een veelbelovende slotfase van de titanenstrijd, zorgden enkele regendruppels voor een 'code rood' en deden het spetterende spektakelstuk uitmonden in een enorme anticlimax. Dat Jurgen van den Goorbergh met een negende plaats zijn beste seizoensprestatie evenaarde, kon de wrange nasmaak van het abrupte raceslot geenszins wegspoelen.
|
'Hogeschool-racen', uitgevoerd door Max Biaggi (r) en Valentino Rossi. (Foto: dagblad de telegraaf)
|
De wedstrijdleiding legde de race direct na het vallen van de eerste druppels stil, waarna Yamaha-coureur Max Biaggi, koploper op het moment dat de rode vlag uitging, als winnaar van de 71e Gauloises Dutch TT werd gehuldigd. Over een herstart op regenbanden hoefde niet nagedacht te worden, aangezien (meer dan) 75 procent van de totale race-afstand was afgelegd. "Het is een wat gelukkige manier om te winnen, maar dat neemt niet weg dat ik hartstikke blij ben", aldus een stralende winnaar. "Niet alleen voor mezelf, maar ook voor Yamaha dat hier in Assen heel lang op een 500cc-overwinning heeft moeten wachten.
De kleine Italiaan kent duidelijk zijn klassiekers, want het was alweer twaalf jaar geleden dat drievoudig wereldkampioen Wayne Rainey de laatste Yamaha-zege op het TT-circuit de boeken inreed. Gisteren brak Biaggi de ban, in een race die een beter slot had verdiend. Want de 500cc-race was vanaf de eerste bocht even spannend en boeiend als onvoorspelbaar, met het Italiaanse 'supertrio' als onbetwiste hoofdrolspelers. Rondenlang vochten zij met 'hogeschoolracen' prachtige duels uit, met als inzet de koppositie in de race.
En hoewel een vaak aangehaalde 'motorwet' zegt dat het pas belangrijk is aan de finish op kop te liggen, bewees de TT van Assen zaterdag het tegendeel. Met steeds dreigender kijkende wolken boven het circuit werkte Valentino Rossi zich in de vijftiende van de twintig geprogrammeerde rondes voorbij zijn aartsrivaal Max Biaggi. Voor het eerst nam de WK-koploper de leiding in Assen in handen, maar het zou slechts van korte duur zijn. "Vlak nadat ik Max passeerde, voelde ik de eerste regendruppels en durfde daardoor niet meer vol op het gas te gaan", aldus Rossi, die nog vóór het passeren van de finishlijn weer door Biaggi van de kop werd verdrongen. Hoe belangrijk die inhaalmanoeuvre was, bleek enkele minuten later. De wedstrijdleiding maakte een eind aan de race en hanteerde geheel volgens de regels de laatste doorkomst over start en finish als eindklassement.
Hoe wrang die beslissing voor Rossi en Capirossi ook was, zij prezen na afloop net als winnaar Biaggi de beslissing van de wedstrijdleiding. "Het is jammer dat de race zo beslist moest worden, vooral omdat er nog helemaal niets beslist was. Maar het was echt te gevaarlijk om door te rijden, ik had al moeite om in de 'uitrijronde' overeind te blijven", aldus Biaggi. Hij verkleinde de voorsprong die Rossi op hem heeft in de WK-tussenstand met vijf punten (136 om 115) en kroop negen punten weg van Capirossi, die met 97 punten de derde plaats in de WK-stand bezet.
Ook Jurgen van den Goorbergh had na afloop vrede met de beslissing om de race vroegtijdig af te vlaggen, al zag hij zijn plan om in de laatste ronde de vlak voor hem rijdende Ukawa te verschalken daardoor de mist ingaan. "Ik was iets sneller en had al precies uitgedokterd waar ik hem zou passeren", aldus de coureur uit het Proton-team, die na twee slechte trainingsdagen een verrassend goede race kende. "Ik heb het maximale eruit weten te halen. Het team heeft keihard gewerkt om een betere afstelling te vinden en dat heeft duidelijk effect gehad."
Zoveel effect zelfs dat Van den Goorbergh 's ochtends in de kletsnatte warm-up iedereen deed wakker schikken door de snelste tijd te klokken. "Natuurlijk heb ik vanaf dat moment gehoopt dat het tijdens de race ook zou regenen, maar ik zag het met het verstrijken van de uren steeds droger worden. Kenny (teambaas Kenny Roberts, red.) hoopte op de grid zelfs nog dat het zou gaan regenen, maar die regen kwam mooi een half uur te laat."
Desondanks verliet Van den Goorbergh het TT-terrein met een tevreden gevoel. Niet alleen dankzij de zeven WK-punten die hij toch nog meesmokkelde, maar vooral ook door zijn opvallende prestatie in de warming-up. "Opnieuw heb ik laten zien dat ik tot de beste coureurs behoor, maar dat mijn motorfiets gewoon vermogen tekort komt. Op een natte baan, waar het voordeel van veel vermogen wegvalt, kan ik met mijn stuurmanskunst gewoon iedereen de baas. Ik hou dus best een tevreden gevoel aan deze race over." Was er toch nog iemand zonder kater.
UITSLAGEN TT ASSEN
125cc:1. Elias (Spa) Honda 17 ronden in 41.34,738 (148,391 km/h), 2. Vincent (Fra) Honda op 0,607, 3. Jenkner (Dui) Aprilia 23,253, 4. Ueda (Jap) Honda 33,797, 5. Smrz (Tsj) Honda 40,196, 18. Van Leeuwen (Ned) Honda 1 ronde, 19. en laatste Timmer (Ned) Yamaha op 1 ronde. Uitgevallen: Lakerveld (Ned) Honda, Den Bekker (Ned) Honda.Stand:1. Poggiali (Ita) Gilera 88, 2. Borsoi 85, 3. Elias 77, 4. Ueda 76, 5. Azuma (Jap) Honda 72.
250cc:1. McWilliams (GBr) Aprilia 18 ronden in 39.28,516 (165,494 km/h), 2. Alzamora (Spa) Honda op 16,371, 3. De Gea (Spa) Yamaha 38,409, 4. Guintoli (Fra) Aprilia 39,214, 5. Battaini (Ita) Aprilia 1.09,461, 15. Boesveld (Ned) Yamaha 1 ronde, 21. Pieper (Ned) Honda 1 ronde, 23. Litjens (Ned) Honda 1 ronde.Stand:1. Katoh (Jap) Honda 136, 2. Harada (Jap) Aprilia 121, 3. Melandri 88, 4. Locatelli (Ita) Aprilia 73, 5. McWilliams 68, 29. Boesveld 1.
500cc:1. Biaggi (Ita) Yamaha 15 ronden in 30.56,346 (gem. snelheid 175,961 km/h), 2. Rossi (Ita) Honda op 0,126, 3. Capirossi (Ita) Honda 0,732, 4. Barros (Bra) Honda 1,231, 5. Nakano (Jap) Yamaha 9,844, 9. Van den Goorbergh (Ned) Proton KR 18,857, 17. Veneman (Ned) Honda 1.27,921.Stand:1. Rossi 136, 2. Biaggi 115, 3. Capirossi 97, 4. Abe (Jap) Yamaha 74, 5. Nakano 74, 11. Van den Goorbergh 37, 22. Veneman 2.
EK 250cc:1. Coates (NIer) Honda 14 ronden in 30.30,076 (gem. snelheid 168,314 km/h), 2. Janssen (Ned) Honda op 8,202, 3. Van de Lagemaat (Ned) Aprilia 25,660, 11. Filart (Ned) Honda 59,713, 14. Hoogeveen (Ned) Yamaha 1.08,216, 15. Blok (Ned) Honda 1.08,303.Stand:1. Coates 92, 2. Janssen 91, 3. Garcia (Spa) Honda 61, 5. Van de Lagemaat 49.
EK Supersport:1. Corradi (Ita) Yamaha 16 ronden in 35.14,636 (gem. snelheid 165,637 km/h), 2. Schulten (Dui) Yamaha op 0,452, 3. Lagrive (Fra) Yamaha 12,280, 4. Verstraeten (Ned) Honda 15,237, 6. Hartelman (Ned) Honda 24,636, 8. Van Beek (Ned) Yamaha 28,485, 10. Pajic (Ned) Kawasaki 37,265, 12. Theunissen (Ned) Honda 57,264, 15. Greven (Ned) Yamaha 1.03,398.Stand:1. Corradi 120, 2. Schulten 94, 3. Zaiser (Oos) Honda 47, 8. Hartelman 26. |
|
|
zoek naar gerelateerde artikelen
ma 2 juli 2001
|
|
|
|
|
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
|
|
|