AMSTERDAM - Sinds gisteren zijn ongeveer 600.000 huishoudens officieel overgestapt op het gebruik van groene stroom. De belangstelling voor duurzame energie onder consumenten was groter dan de distributiebedrijven hadden verwacht, maar het ziet er niet naar uit dat veel huishoudens gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om over te stappen naar een andere leverancier.
Een rondje langs de grootste energiedistributiebedrijven leert dat het beperkte switchgedrag wel logisch is. Energiebedrijven hebben namelijk er voor gekozen in eerste instantie de eigen klanten hun duurzame product aan te bieden. Aangezien het opgestelde vermogen aan duurzame energie nog beperkt is, wilden de energieconcern niet het risico lopen de oude klantenkring 'nee' te moeten verkopen.
De Zuid-Hollandse distributeur Eneco schat dat het hooguit "enkele duizenden" nieuwe afnemers heeft binnengehaald. Het aantal vertrokken klanten ligt in dezelfde orde van grootte, aldus de woordvoerder.
Het aantal mensen uit de eigen klantenkring dat voor groene stroom kiest, is wel enorm gestegen. Tot voor kort telde Eneco 30.000 afnemers. Per 1 juli zijn dat er 130.000, dat is 10% van het totale klantenbestand. Omdat Eneco zegt voor nog enkele tienduizenden klanten extra capaciteit te hebben, start het bedrijf nu met een landelijke campagne.
Energiebedrijf Nuon gaf vrijdag zelfs op de valreep nog een persbericht uit om toekomstige klanten gerust te stellen. Om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen bouwt Nuon nog dit jaar vijf extra windmolenparken, zo werd bekend. Vier parken komen worden in Duitsland neergezet en één in Amsterdam. Nuon zegt inmiddels ook 150.000 'groene' afnemers te hebben.
Ook energieleverancier Essent is verrast door de grote belangstelling. "Het aantal klanten dat groene stroom wil is gestegen van 100.000 naar 150.000, ongeveer 6 tot 7% van het totale bestand. Eind dit jaar verwachten we dat de teller op 200.000 huishoudens staat", aldus Paul van Son, directeur Duurzaam. Volgens hem wil Essent van groene stroom geen 'stuntartikel' maken. "We willen het niet gebruiken om klanten bij onze concurrenten weg te halen. Daarvoor is het een te edel product", aldus Van Son. Schaarste is volgens hem geen reden voor dit beleid. "We hebben nog voldoende capaciteit achter de hand."
De aantallen geïnteresseerden zijn des te opmerkelijk omdat begin mei uit een onderzoek van het Centrum voor Marketing Analyses nog naar voren kwam dat de Nederlandse consumenten over het algemeen wantrouwig tegenover groene energie stonden. Bijna driekwart van de Nederlanders dacht toen nog dat overstappen op groene stroom veel meer geld zou kosten.
Van Son erkent dat het in het begin voor de consument nogal verwarrend was. Ieder energiebedrijf hanteert namelijk een eigen merknaam en definitie voor duurzame energie. "Maar het is nu eenmaal de consequentie van een vrije markt dat er verschillende producten te krijgen zijn", aldus Van Son.
De Nederlandse energiemarkt wordt gefaseerd vrijgegeven. Voor de reguliere stroommarkt, dat wil zeggen elektriciteit opgewekt uit onder meer gas- en kolencentrales, geldt dat mensen voor hun stroomvoorziening tot 2004 aangewezen zijn op het energiebedrijf uit de eigen regio.
De overheid heeft echter besloten de liberalisering van de groene stroommarkt nu al te laten plaatsvinden om de productie en consumptie ervan te stimuleren. Bovendien is besloten de groene stroom vrij te stellen van de reguliere energiebelasting zodat het voor nagenoeg dezelfde prijs kan worden aangeboden als de reguliere stroom. De Nederlandse regering streeft ernaar dat in 2020 10 procent van alle energie duurzaam wordt gewonnen.