DEN HAAG - Supermarkten en slagerijen weten nauwelijks waar hun kip- en varkensvlees vandaan komt. Ook hebben zij vaak geen idee wat er met het vlees is gebeurd voordat het in de winkel ligt.

|
Supermarkten en slagerijen weten nauwelijks waar hun kip- en varkensvlees vandaan komt.
|
Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond, waarvan de resultaten gisteren zijn overhandigd aan minister Brinkhorst van Landbouw.
Onthutsend
De Bond nam onder andere supermarkten Albert Heijn, C1000 en Konmar en de slagerijketens De Groene Weg en Keurslagers onder de loep. Alleen De Groene Weg kwam goed uit het onderzoek.
Consumentenbond-directeur Felix Cohen noemde de uitkomsten van het onderzoek 'onthutsend'. Zo blijkt dat winkeliers vaak geen zicht hebben op de leefomstandigheden van de kippen en varkens, die gebruikt worden voor de productie van het meeste vlees dat zij aanbieden. Ook weten zij nauwelijks wat er met het vlees in de loop van het productieproces gebeurt.
Cohen: "De supermarkten schuiven het biologisch voedsel dat zij verkopen naar voren als hun kroonjuwelen. Maar dat is slechts een paar procent van het assortiment. Ze hebben geen idee, waar de grote bulk vlees vandaan komt en kunnen de consument hierover dus geen goede informatie te geven. Een kwalijke zaak. Het productieproces moet transparant worden: van zaadje tot karbonaadje."
Voedselcrisis
Daarnaast meent de Consumentenbond dat onwetende winkeliers bij een voedselcrisis, zoals de vervuiling met dioxine, niet goed kunnen ingrijpen. "Als slagerijen en supermarkten beter weten waar hun vlees vandaan komt, is de kans op een voedselcrisis kleiner of kan deze eerder de kop worden ingedrukt", aldus Cohen.
De directeur pleit er daarom voor dat bedrijven wettelijk verplicht worden te weten waar hun vlees vandaan komt. Ook wil hij dat er een ombudsman wordt ingesteld, waar consumenten met vragen en klachten over een winkelier terechtkunnen.
Minister Brinkhorst liet weten heel blij te zijn met het onderzoek. Brinkhorst: "Het is belangrijk dat bedrijven niet alleen worden afgerekend op hun goede bedoelingen, maar ook op hun resultaten. Daarom moet het productieproces transparant zijn, zodat goed controleerbaar is of wat een ondernemer zegt ook waar is." |