De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 27 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Rechter wil bonden
en directie van
Sabena spreken

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - De Brusselse rechtbank van koophandel heeft vandaag de vakbonden en de directie van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena uitgenodigd voor een gesprek. De rechtbank moet beslissen of er surseance van betaling moet worden aangevraagd voor Sabena en meestal worden de bonden pas geconsulteerd als die stap al is gezet. Niettemin vrezen de bonden, die 12.000 werknemers vertegenwoordigen, het ergste. Het doek over Sabena zal deze zomer vallen als er niet snel een wit konijn uit de hoed komt.

De voor gisteren geplande vergadering van de raad van bestuur van Sabena over het herstelplan van Sabena-directeur Christophe Müller, is voor onbepaalde tijd afgeblazen. Die vergadering had alleen zin als er enige duidelijkheid zou zijn geweest over de financiering van het herstelplan van Müller, dat een miljard gulden kost. Müller wil Sabena in 2005 weer rendabel hebben door de Airbussen in te ruilen voor kleinere toestellen op korte routes en het ontslaan van ruim 1500 personeelsleden, 500 stewardessen en stewards, 250 piloten en 700 man grondpersoneel.

Bovendien wil hij alle nevenactiviteiten (Technics, Sobelair, catering en gronddiensten) te koop zetten, zodat een Sabena overblijft dat voornamelijk binnen Europa vliegt met enkele intercontinentale bestemmingen.

Het is de Belgen inmiddels wel duidelijk dat grootaandeelhouder Swissair onder geen beding dit jaar de geplande meerderheid van 85% in Sabena neemt, maar de Zwitsers moeten volgens de Belgen daarvoor wel een prijs betalen. In ruil voor het op 49,5% houden van het Zwitserse belang zou Swissair wel mee moeten betalen aan dat herstelplan. Als de Zwitsers iets investeren, kan de Belgische staat er volgens de geldende Europese wetten eenzelfde bedrag bijleggen. Dat zou Sabena even in de lucht kunnen houden tot er meer definitieve oplossingen zijn gevonden met een andere partner dan Swissair.

Maar het water staat aan de lippen en de tijd dringt. Sabena heeft een schuld van ruim ƒ5 miljard en de banken snijden de kredietlijnen af. De laatste restjes cash volstaan vermoedelijk net om de zomer door te komen.

De voorzitter van de raad van bestuur van Sabena, oud-bankier Fred Chaffart en in feite regeringscommissaris, is deze week nog naar Zürich gevlogen om te praten met de Zwitsers, maar hij wilde na terugkomst weinig kwijt over de resultaten. Feit is wel dat de rechtbank blijkbaar zo weinig hoop ziet om een surseance nog een tijd op te kunnen schuiven, dat vandaag een nieuwe gespreksronde in gearrangeerd met de vakbonden erbij.

Ondertussen zijn de Belgische premier Verhofstadt en de verantwoordelijke minister van overheidsdeelnemingen Daems al bij koning Albert op bezoek geweest om de stand van zaken toe te lichten. Naar verluidt hecht Albert grote waarde aan het in stand houden van een eigen Belgische nationale luchtvaartmaatschappij.

De vakbonden hebben intussen dag en nacht post gevat bij het kabinet van minister Daems, die uiteindelijk namens de Belgische staat nieuw geld in Sabena kan stoppen.

Maar hij is daarin beperkt door de Europese regels die geen onversneden staatssteun toestaan.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 27 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.