DEN HAAG - Kleuters worden steeds beter in taal en rekenen. In groep 2 van de basisschool gingen de allochtone kleuters het hardst vooruit. Dit blijkt uit het PRIMA-cohortonderzoek, dat ieder twee jaar wordt gehouden in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Onlangs werden de cijfers over vorig jaar gepresenteerd, waaruit bleek dat vooral Turkse en Marokkaanse kleuters er beter voor stonden dan vijf jaar geleden.
Zij gingen er 8 procent op vooruit met taal en ruim 10 procent met rekenen. Hoewel kinderen van hoogopgeleide Nederlandse ouders uiteindelijk ruim hoger scoren, werden zij er slechts 2 procent beter in taal en 5 beter procent in rekenen.
De onderzoekers vermoeden dat de vooruitgang veroorzaakt wordt, doordat meer Turkse en Marokkaanse kinderen deelnemen aan activiteiten die voorafgaan aan school. De kinderen zitten in kleinere klassen dan voorheen, waardoor ze meer aandacht krijgen. Daarnaast bereiden scholen de kleuters beter voor op de lees- en rekenlessen.