De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 22 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Woonlasten in uw gemeente 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Souvenirs 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  EU fel tegen Belgische staatssteun aan Sabena

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena glijdt steeds meer richting surseance van betaling. De Zwitserse grootaandeelhouder Swissair wil er geen cent meer insteken en de Belgische regering mag haar 'nationale trots' niet redden van de Europese Commissie.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 20kb)
Sabena. (Foto: AP)
Via een aantal omwegen is de Belgische staat Sabena al tweemaal eerder tegemoetgekomen, maar volgens eurocommissaris Loyola de Palacio ging het steeds om verkapte staatssteun die concurrentievervalsend is en dat mag niet. De Spaanse eurocommissaris (Transport) wil dan ook niet nog eens een oogje dichtknijpen. De Sabena-crisis moet volgens haar nu gewoon door de marktwerking worden opgelost, zo zei ze gisteren in het europarlement. Ze waarschuwde dat ze een gerechtelijke procedure tegen de Belgische staat zal beginnen als die Sabena toch weer gaat helpen.

Dat betekent dat Sabena surseance moet aanvragen of een nieuwe partner zoeken. Sabena-topman Christoph Müller heeft een reddingsplan om met kleinere vliegtuigen korte routes te gaan vliegen, maar dat kost ruim een miljard gulden. Het is onduidelijk waar dat geld nu vandaan moet komen.

Swissair zou zijn aandeel dit jaar nog vergroten van 49,5 naar 85%, maar ziet daar nu van af. Ook al komt er geld voor het saneringsplan dan duurt het nog tot 2005 voordat Sabena weer winst gaat maken en daar kan Swissair, waar zelf het water tot aan de lippen staat, niet op wachten.

De Belgische premier Verhofstadt heeft de 'redding van Sabena' onder zijn persoonlijke hoede genomen, het dossier is weggehaald bij minister Rik Daems, verantwoordelijk voor staatsbedrijven. Op het kantoor van Verhofstadt is al crisisberaad geweest met alle betrokkenen over de vraag wat er nu verder moet gebeuren.

Naast gesprekken met andere luchtvaartmaatschappijen onderzoeken de Belgen nu ook of er toch niet een vorm van geldinjectie is te vinden die de toets der kritiek van de Europese Commissie kan doorstaan. Voor de KLM is het noodlijdende Sabena minder interessant, maar een tweede Europees luchtvaartknooppunt vlakbij Nederland, de luchthaven Zaventem van Brussel, is dat wel degelijk.

Tegen 26 juni moet duidelijk zijn of er nog geld komt voor het saneringsplan, zo niet dan dreigt de stekker uit Sabena te worden getrokken.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 22 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.