AMSTERDAM - Het uitblijven van enorme files op de ringweg A10 in Amsterdam heeft grote gevolgen voor de toekomstige wegenaanleg in Nederland. Tijdens de huidige grondige renovatie, waarbij vier van de acht rijstroken zijn afgesloten, werd voor gigantische opstoppingen gevreesd.
|
Verkeersminister Tineke Netelenbos. (Foto: ANP)
|
Verkeersminister Tineke Netelenbos is zo enthousiast over de 'Amsterdamse oplossing' dat zij bij grootschalig wegenonderhoud het bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer op ringwegen zoveel mogelijk wil gaan scheiden.
Zo worden tijdens de renovatie van de filegevoelige rondweg bij Eindhoven de huidige twee maal twee rijstroken uitgebreid tot twee maal vier rijstroken: twee rijstroken voor het verkeer met bestemming Eindhoven en twee rijstroken voor uitsluitend het doorgaande verkeer. De werkzaamheden beginnen in 2005 en zullen tot 2010 duren.
Netelenbos is deze week uitgebreid geïnformeerd door de projectleider van de A10, Theo Verschoor van Rijkswaterstaat. De bewindsvrouw laat via haar woordvoerster weten zeer tevreden te zijn dat weggebruikers zelf allerlei oplossingen hebben bedacht waardoor de gevreesde chaos is uitgebleven.
Onderzoek van deze krant leert dat een combinatie van diverse kleine maatregelen verklaren waarom een verkeersinfarct is uitgebleven en dat er zelfs minder files dan normaal zijn. Dit is voor zeker 40% te danken aan het feit dat enkele op- en afritten zijn afgesloten. Daarnaast omdat op de vier versmalde rijstroken een gemiddelde snelheid van 63 kilometer per uur wordt bereikt. "Een ideale doorstroomsnelheid die niet door invoegende voertuigen wordt verstoord", aldus Verschoor.
Netelenbos: "De ervaringen op de A10 leveren voor wetenschappers een schat aan ervaringen op. Zo leidt het scheiden van bestemmings- en doorgaand verkeer tot grote tijdwinst. Van deze ervaring gaan we gebruik maken bij toekomstige wegverbeteringen."
Volgens projectleider Verschoor is het aantal ongelukken op de A10 door de maatregelen met 70% verminderd. "De weggebruikers zijn bijzonder alert. Bovendien zit het weer enorm mee. Ik vrees overigens dat het verantwoorde gedrag van de automobilisten van tijdelijke aard is."
Verder noemt hij het opvallend "dat de gunstige resultaten worden bereikt terwijl het aantal auto's richting Amsterdam nagenoeg gelijk is gebleven". "Het verkeersbeeld is echter veel evenwichtiger. Op de westelijke tak is er veel minder verkeer, de oostelijke ring is daarentegen drukker. Weggebruikers kiezen voor andere op- en afritten en voor sluiproutes elders in de randstad en ze mijden de spits. Juist deze spreiding zorgt ervoor dat opstoppingen tot een minimum worden beperkt."
Het verkeer in Amsterdam zelf is wel drukker geworden. Dat heeft echter vooralsnog niet geleid tot chaotische toestanden, omdat een groeiend aantal mensen de auto voor kleine ritjes laat staan.