
|
Kleine vliegtuigen gebruiken betekent minder (onderhouds)-personeel. (Foto: REUTERS)
|
BRUSSEL - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena kan alleen nog in sterk afgeslankte vorm overleven. Dat betekent dat veel internationale bestemmingen moeten worden geschrapt en dat er nog eens 1500 man van de 9000 op straat komen.
Met kleinere vliegtuigen wil Sabena zich dan concentreren op de kortere Europese routes. Een bestelling van 19 Airbustoestellen, al gedaan in 1997, is daarom geannuleerd. Sabena heeft liever de schadeclaim dan dat ze de toestellen ter waarde van $1,2 miljard nog afneemt. Airbus zoekt inmiddels nieuwe kopers voor vijftien toestellen van het type A319 en vier A340's.
Het wordt steeds spannender voor het zwaar in de problemen verkerende Sabena. De Belgische staat heeft 50,5% van de aandelen en de Swissair Group 49,5%. Maar Swissair genereert zelf miljoenenverliezen en is niet langer in staat Sabena ook nog boven water te houden. Maar als de Belgische staat op eigen houtje Sabena voor de zoveelste maal te hulp komt, kunnen andere Europese luchtvaartmaatschappijen bij de Europese Commissie aankloppen wegens het verlenen van ongeoorloofde staatssteun.
Volgens niet bevestigde berichten in de Zwitserse pers (die het afgelopen half jaar echter steeds bleken te kloppen) zou de Swissair Group in het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van bijna 600 miljoen hebben geleden. Dit monsterverlies zou mede te wijten zijn aan de voorzieningen die Swissair opzij zette voor het faillissement van de Franse dochters AOM en Air Liberté, waarbij 7000 mensen op straat komen.
Dit soort verliezen zou het uitgesloten maken dat de Zwitsers nog een cent kunnen investeren in Sabena, dat met een verlies van dik 400 miljoen per jaar ook een blok aan het been is geworden. Het is daarom nu vrijwel zeker dat de Zwitsers hun handen van de Belgische dochter aftrekken, tenzij die zelfstandig in staat is met een saneringsplan te komen dat op termijn weer winst op gaat leveren. Maar dat moet dan wel binnen enkele weken rond zijn, naar verluidt heeft Sabena na de zomer geen geld meer om de salarissen nog te kunnen betalen.
De Zwitsers hebben dat ook niet en de Belgische staat kan niet meer garant staan zonder schadeclaim bij de Commissie van de overige luchtvaartmaatschappijen.
De pas aangestelde Zwitserse topman van Sabena, Christoph Müller, heeft de vakbonden gisteren vijf scenario's voorgelegd om nog te kunnen overleven. Deze plannen gaan uit van het wederom behalen van rentabiliteit rond 2005. Het meest plausibele scenario is uitgewerkt en behelst de omtovering van Sabena tot een Europese maatschappij op de korte afstand. Daarvoor zijn kleinere en zuinige vliegtuigen nodig. Kleinere vliegtuigen hebben niet alleen minder cabinepersoneel nodig, maar ook minder onderhoudspersoneel.
Aangezien de Zwitsers niet langer kunnen en willen investeren in Sabena, zal de Belgische staat met een kleine miljard gulden over de brug moeten komen om de nationale trots, een eigen luchtvaartmaatschappij, te redden. Want zoveel kost het reddingsplan van Müller. Maar een dergelijke steunoperatie zal door eurocommissaris Monti (Mededinging) met argusogen worden gevolgd.
De raad van bestuur van Sabena nam gisteren nog geen definitieve beslissing over het reddingsplan van Müller, dat daarna ook aan de bonden werd gepresenteerd. Dat zei gisteren voorzitter van de raad van bestuur en regeringsgedelegeerde Fred Chaffart, oud-topman van de Generale Bank, die door Fortis werd overgenomen. "We hebben de diverse scenario's doorgepraat, maar we kunnen pas kiezen als er meer duidelijkheid komt over de financiering. Dat zal binnenkort met de aandeelhouders, de Belgische staat en Swissair, worden besproken. Ten tweede zal onderzocht worden hoe de kosten verder verminderd kunnen worden", aldus Chaffart.