
|
De aanleg voor een tweede sluis bij IJmuiden is van levensbelang voor de haven van Amsterdam. (Foto: Emiel van Lint)
|
AMSTERDAM - Amsterdam raakt haar havens kwijt. Is het niet in een regionaal samenwerkingsverband met de andere gebieden rond het Noordzeekanaal, dan is het wel in een alliantie met de havens van Rotterdam en Schiphol.
De zeehavens van de hoofdstad zijn nu op zichzelf niet sterk genoeg om te concurreren met ander andere havens en zijn ook te afhankelijk van de sluis bij IJmuiden, die inmiddels veel te krap is geworden voor de enorme vracht- en passagiersschepen die er doorheen willen.
Tot die conclusie kwamen staatssecretaris Ybema, havendirecteur Gerson en, vanwege zijn Rotterdamse burgemeesterschap, 'havenexpert' Bram Peper gisteren op het congres ter ere van het honderdjarig bestaan van het gemeentelijk havenbedrijf. Peper, voor wie dit zijn eerste officiële optreden was sinds zijn aftreden vorig jaar, acht het niet langer rendabel dat de Nederlandse havens met elkaar concurreren en stelde dan ook een overheids-nv of een havenconglomeraat voor dat de afstemming tussen de havens regelt.
Staatssecretaris Gerrit Ybema van Economische Zaken ziet vooral meer in het versterken van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij rondom het Noordzeekanaal en samenwerking en allianties met andere binnen- en buitenlandse regio's, maar is er "niet van overtuigd dat het gemeentebestuur van Amsterdam de eerst aangewezen zou moeten zijn om dot soort zaken te regelen of te arrangeren."
Ybema beloofde half en half dat het kabinet nog in deze regeerperiode positief zal beslissen over de aanleg van een tweede sluis bij IJmuiden, die van levensbelang is voor de rol van Amsterdam als volwaardige zeehaven. Overigens zet de Pvda nog vraagtekens bij de aanleg van de sluis, die 1, 3 miljard gulden moet gaan kosten. Tweede-Kamerlid Herreburgh wil niet dat de overheid zich in de schulden steekt, "als blijkt dat met de aanleg van de sluis maar één of twee bedrijven gediend is."
Net als havendirecteur Gerson ziet Herreburgh niets in een privatisering van de havens, "maar zoals Schiphol, een zelfstandige nv, maar volledig in handen van overheidspartijen, dat lijkt me wel wat." De kersverse directeur van het Amsterdamse Havenbedrijf, Hans Gerson, ziet het liefst een alliantie met de havens van Rotterdam en Schiphol van de grond komen, maar maakt zich vooral zorgen over de sluis bij IJmuiden, "waar nu al geen bulkschepen meer doorheen kunnen."