De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 18 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Woonlasten in uw gemeente 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  MKB wil garanties
over pincapaciteit

   
 

AMSTERDAM - "We willen nu zwart op wit garanties hebben over de pincapaciteit. En wie draait ervoor op als het straks onverhoopt toch misgaat?" vraagt Prins zich af. Bovendien is het volgens MKB hoog tijd dat iemand toezicht gaat houden op Interpay, verantwoordelijk voor het elektronisch betalingsverkeer in ons land. "Zoals zij met hun klanten omgaan, is niet van deze tijd."

In de buurtsuper achter het hoofdgebouw van MKB Nederland is het druk rond de lunch. "Zie je dat", fluistert Prins. "Die vrouw rekent twee broden af met honderd gulden. Als iedereen dat in januari doet, wordt het een ramp." "Ik wil bij de andere kassa betalen want daar kan ik pinnen", zegt een vrouw tegen de caissière. "Ik heb helemaal geen geld bij me." "Ik loop juist weer vaak met cash op zak", zegt Prins. "Om gedonder te voorkomen."

In navolging van haar collega's in de supermarkten trekt Prins ten strijde tegen de macht van de pin- industrie. Bij MKB komen steeds meer klachten binnen van ondernemers die problemen hebben met hun pinapparaat. Vooral het aantal storingen lijkt toe te nemen. Dat het netwerk waarmee de betalingen worden uitgevoerd, de ondernemers regelmatig in de steek laat, doet het ergste vrezen voor begin volgend jaar. Met de introductie van de euro wordt immers een enorme toename van het pinnen verwacht. Dat zou de ondernemers, die dan toch al met bergen wisselgeld te maken krijgen, juist moeten ontlasten.

"Het is een gesloten betalingssysteem waar iedere vorm van toezicht ontbreekt", verzucht de beleidscoördinator. "Als ik bij Interpay vraag om cijfers, krijg ik die gewoon niet. Een brancheorganisatie heeft na de grote storing van 23 december vorig jaar, toen de pin er helemaal uit lag, per brief om opheldering gevraagd. Weet je wat ze terug kregen? Een kopie van de voorwaarden! Zo arrogant. Een toezichthouder zou geen overbodige luxe zijn."

Inmiddels heeft MKB de Nederlandse Mededingings Autoriteit gevraagd te kijken naar de pinverwikkelingen. Daarbij wordt ook monopolist Interpay onder de loep genomen. "En Zalm heeft aan Noud Wellink (De Nederlandsche Bank, red.) gevraagd de tarieven die banken berekenen in kaart te brengen. Wat denk je van het pintarief? Elke ondernemer betaalt tussen de Hfl.0,16 en Hfl.0,19 per transactie, dat is zonder telefoonkosten. Dat tarief is de afgelopen jaren nooit echt veranderd terwijl het pinnen een enorme vlucht heeft genomen. Ruim 800 miljoen transacties hebben geen cent korting opgeleverd. Kassa!"

MKB eist nog voor de zomervakantie garanties van Interpay. "We willen zwart op wit weten waar zij voor staan en wat het noodscenario is als de pin overbelast raakt bij de introductie van de euro. Want wij gaan niet iets stimuleren als wij de spons in het midden zijn die uitgewrongen wordt." Dat geldt ook voor de verzekeringsvoorwaarden die tijdens de omwisseling 'opgerekt' zouden moeten worden. "Ondernemers hebben dan noodgedwongen veel meer wisselgeld in huis. Mijn achterban is er niet op ingericht om wisselkantoor te spelen. De banken zijn dat wel maar daar zijn er niet genoeg van."

Een aantal verzekeraars heeft inmiddels toegezegd het verzekerde geldbedrag te verdubbelen zonder daarvoor extra kosten in rekening te brengen. "Maar ik ben er nog lang niet van overtuigd dat het op alle punten afgetimmerd is", zegt Prins resoluut. "En dat zit hem in de kleine lettertjes. Want wat als je geld alleen verzekerd is wanneer het in de kluis ligt en het past er niet in? Of je mag bijvoorbeeld maximaal Hfl.10.000 in je kluis hebben, is de rest dan niet verzekerd? Dat moet iedereen navragen!"

"En hoe zit het met de consumentenpakketten?, ook zo'n 'detail'. Voor de introductie worden er bijna 9 miljoen zakjes met Hfl.25 aan euromunten verspreid. Dat moet gebeuren via de banken en toonbankinstellingen. De banken en 10% van de winkels zullen via de waardetransporteurs bevoorraad worden. Maar hoe zit het met die andere 90%? En waar kan je het bestellen? Dat hebben we nog steeds niet geregeld. Maar als die bevoorrading niet vlekkeloos verloopt, heeft dat enorme gevolgen. Dan gaan mensen vijf euro echt afrekenen met een briefje van 100. Daarom dram ik zo door: elke zwakke schakel kan de ketting doen breken."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 18 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.