BERLIJN - Nederlanders zijn meer dan welk ander Europees volk actief op internet. Van onze bevolking surft 64 procent minstens een keer per week op het World Wide Web. Op de tweede plaats komen de Britten, met een score van 55 procent, de Duitsers volgen met 40 procent, terwijl in Frankrijk nog niet meer dan 30 procent van de bevolking het nieuwe medium heeft ontdekt.
Deze gegevens zijn gisteren in Wenen openbaar gemaakt door Fessel-GfK, het grootste Oostenrijkse bureau voor marktonderzoek. Het instituut met een halve eeuw ervaring verdiepte zich de afgelopen maanden in de acceptatie van internet in Europa. Vastgesteld werd dat op ons continent inmiddels 77,7 miljoen mensen tussen de 14 en 69 jaar regelmatig op het internet zijn vertegenwoordigd.
Ondanks de snelle opmars van het nieuwe communicatiemiddel is er nog een grote terughoudendheid onder de gebruikers om via het internet aankopen te verrichten. In de eerste helft van dit jaar deden 40,9 miljoen Europeanen boodschappen met behulp van hun computer.
De terughoudendheid van de consument ten opzichte van e-commerce heeft volgens de Oostenrijkse onderzoekers vooral te maken met de matige ontwikkelingen bij het aanbod. Er werd in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje en Nederland, volgens een schatting van Fessel-GfK, voor ongeveer 4,2 miljard Euro aan artikelen via internet besteld.