ZANDVOORT - De deelnemers aan de koningsklasse in de nationale autoracerij dreigen de lakeien te worden van het almachtige Marlboro BMW Dealerteam. "Zo heeft het geen zin meer. Je kunt nooit winnen van die auto's. Ik dacht op een gegeven moment dat ik nog met de handrem er op reed", fulmineerde Renault Clio-coureur Frans Verschuur zijn frustraties nadat hij tijdens de Pinksterraces op het circuit van Zandvoort weliswaar tweemaal het podium mocht betreden maar ook even zoveel keer een BMW-coureur op de hoogste trede zag staan. De eerste race van het Dutch Touring Car Championship werd gewonnen door Sandor van Es die inmiddels riant aan de leiding van het kampioenschap gaat, en diens teamgenoot Tom Coronel nam de tweede dagrace voor zijn rekening.

|
Sandra van der Sloot.
|
De rivalen raakt moedeloos van de suprematie die de door Carly Pellinkhof geprepareerde BMW's 320i-E46 ten toon spreidden. Na afloop barstte Verschuur in een emotioneel betoog uit tijdens een heftige persconferentie. "Dit is een vertoning die nergens op slaat. Tom (Coronel) speelt met ons. Zo sterft het DTCC af", sprak Verschuur die namens importeur Renault Nederland de Clio's voor Donald Molenaar, Gaby Uljee en hemzelf runt. Hij kreeg bijval van Phil Bastiaans van Kroon Racing dat ook met Clio's deelneemt: "We moeten zo op de limiet rijden om een beetje bij die BMW's te blijven. Laten we met hen maar eens van auto wisselen." Zijn teamgenoot Bert Ploeg erkende eveneens: "Het BMW Dealerteam is voor ons een lat te hoog. Daardoor gaat onze prijs-pretverhouding uit de pas lopen. Moeten we nog eens een miljoen gulden investeren om een paar tienden van seconden harder te gaan? Ik dacht het van niet."
De vraag rees dan ook om de BMW's te beteugelen. De Nederlandse Autorensport Vereniging heeft daartoe als organisator de mogelijkheden. Hoewel directeur-sportief Ron Kluit ook inziet dat een BMW-optocht ten koste van de show gaat, peinst hij er echter niet over aan het technisch reglement te sleutelen. "Racen is nog steeds racen. En wie het beste zijn spullen voor elkaar heeft, wint ook verdiend. Het is dan moeilijk te verkopen iemand om die reden af te straffen. Ik ga van de week wel met BMW en Carly praten hoe het verder moet. Een suggestie zou zijn om een winnaar in de volgende race achteraan te laten starten, maar of dat haalbaar is moet ik maar afwachten", aldus Kluit die noch de BMW's met nog eens 20 kilo wil belasten (60 kg is het maximum aan handicapgewicht) noch restrictoren voor de motoren wenst aan te brengen.
De beschuldiging van Verschuur dat de NAV "geen ballen toont" en "bang is dat BMW uit het DTCC treedt" deed Kluit wijselijk als 'een emotionele reactie' af. Want Verschuurs team kende immers een dramatische pinksterweekeinde. In de training ploften diverse motoren en in de eerste race werd Donald Molenaar geëlimineerd door een domme (verrem)actie van Tom Coronel, terwijl Gaby Uljee door Jaap Kielman de grindbak in werd geduwd. Dat Verschuur in de tweede race een akkefietje met kampioenskandidaat Van Es had, daar deed hij het zwijgen toe....
Dat Carly Pellinkhof die ook in het Europees toerwagenkampioenschap aan de weg timmert, een fenomeen is op het gebied van motortuning en preparatie, wordt alom erkend. Daarom ook meende Bert Ploeg: "Waarom iemand straffen die een goede job doet." Met een metafoor verklaarde hij: "Als Feyenoord tegen Ajax met 5-1 voor staat, ga je toch ook het doel van Feyenoord niet groter maken om Ajax meer kans te geven om te scoren?"
Desondanks moet de koningsklasse waarin door BMW, Renault en het nog teleurstellende Lexus (Toyota) miljoenen guldens worden geïnvesteerd, oppassen niet van de troon te rollen. Bij importeur Alfa Romeo dat serieus overdenkt om volgend jaar in het 'Dutch' te stappen, heeft de twijfel al toegeslagen. In elk geval zal het technisch reglement voor 2002 van doorslaggevende aard zijn voor de Italiaanse firma. Maar zo verzekerde Kluit: "Daar gaan we zeker over discussiëren."
Voor de 16.500 toeschouwers viel er overigens veel te genieten op een eindelijk mooie pinksterdag. Zoals bij de Formule Ford waar Tristan te Pas na een enerverend gevecht zijn eerste overwinning behaalde nadat kanshebber en teamgenoot Stefan de Groot al meteen na de start kansloos raakte door een schakelprobleem en later zelfs door een botsing in de grindbak verzeilde. Bij de Alfa 156 Challenge zat Boy Zentveldt weliswaar Sandra van der Sloot constant op de hielen, maar de enige dame uit het gezelschap hield hem bekwaam onder de duim. Dat deed zij vanaf pole en met de snelste rondetijd. Verdiende zege dus. Zoals ook Jeroen Bleekemolen als invaller voor soap-ster Ferry Somogi de overige 46 (!) deelnemers van de nieuwe Clio Renault Sport Cup geen schijn van kans gaf. De première viel wat verwachte schade betreft heel erg mee, want er kwamen er zowaar veertig aan de finish. Tot de weinige uitvallers behoorde wel de snelle Zwitser Roger Menghini die in de flank getorpedeerd werd door de uit koers geraakt Joost Koenders.
Zandvoort. Pinksterraces. Libertel-Vodafone DTCC, eerste race: 1. Van Es -BMW 320i E46, 2. Verschuur -Renault Clio 1,180, 3. Ploeg -Renault Clio 3,226. Tweede race: 1. Tom Coronel -BMW 320i E46, 2. Bastiaans -Renault Clio 0,903, 3. Verschuur 1.102. Stand NK na 6 races: 1. Van Es 105 punten, 2. Tom Coronel 89, 3. Verschuur 80. Fly You Clio Renault Sport Cup: 1. Jeroen Bleekemolen, 2. Van Riet 2,686, 3. Van Vliet 3,151. Union Toyota Yaris Cup: 1. Struijlaart, 2. Christiaan Frankenhout 0,553, 3. Borst 1,005. Stand na 3 races: 1. Struijlaart 55, 2. Frankenhout 51, 3. Engel 43. Pearle Alfa 156 Challenge: 1. Van der Sloot, 2. Zentveldt 0,317, 3. Gesman 9,837. Stand na 3 races: 1. ......... Landis Formule Ford: 1. Te Pas -Mygale, 2. Maassen -Van Diemen 6,885, 3. Van Lagen -Mygale 7,156. Stand NK na 4 races: 1. Van Lagen 52, 2. Kool -Mygale 49, 3. De Groot -Mygale 43.