EMMEN - Het is diepbedroefd gesteld met de kennis van de Nederlandse taal onder leerlingen van havo en atheneum. Zo weten veel scholieren niet wat de woorden oppositie en dynastie betekenen. Met de kennis van uitdrukkingen en spreekwoorden is het nog triester gesteld. Tot deze conclusie komt taalkundige dr. Aime' van Reydt uit Emmen.

|
Het is diepbedroefd gesteld met de kennis van de Nederlandse taal onder leerlingen van havo en atheneum. (Foto: ANP)
|
Van Reydt heeft een kleine steekproef gehouden onder leerlingen van het Esdal college in Emmen. Bij het testen van de woordenkennis werd het de scholieren gemakkelijk gemaakt. Ze kregen 10 woorden voorgelegd en 10 betekenissen. Ondanks dit bleken de vragen nog steeds op multiple-gok te lijken.
Niet alleen hadden de leerlingen moeite met de betekenis van woorden maar ook met uitdrukkingen en spreekwoorden. Maar liefst 79 procent van de havo-leerlingen en 70 procent van de atheneumleerlingen was niet in staat uit drie antwoorden de juiste betekenis van de uitdrukking 'Een scheve schaats rijden' te kiezen.
Voor de uitdrukking 'Allemans vriend, is allemans gek' waren de percentages respectievelijk 84 en 74 procent. Bij een uitdrukking als 'De kat op het spek ...' wist 58 en 48 procent niet het juiste aanvullende werkwoord 'binden' te kiezen. "Ik was verbijsterd. Ik had al angstige vermoedens maar ik had niet verwacht dat het zo erg was", zegt Van Reijdt.