ENSCHEDE - Een ingenieuze boordcomputer die de automobilist voortdurend instructies geeft over de meest zuinige rijstijl, kan een besparing van de brandstof van 11 tot 20 procent opleveren.
|
Ir. Mascha van der Voort. (Foto: FOTO REINIER VAN WILLIGEN)
|
Het enkele honderden guldens dure apparaat is ontwikkeld aan de vakgroep Verkeer en Vervoer van de Universiteit Twente. Uitgebreide proeven door in totaal 36 automobilisten met onder meer een Volkswagen Polo en een rijsimulator van TNO hebben de forse besparingen aangetoond.
De opzienbarende testresultaten komen naar buiten op een moment dat de brandstofprijzen in ons land naar recordhoogte zijn gestegen. De proeven werden deels gefinancierd door de Nederlandse Organisatie Voor Energie en Milieu (Novem), onderdeel van de ministeries Vrom, Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken.
De boordcomputer is ontwikkeld door de Twentse wetenschapper ir. Mascha C. van der Voort (27), die komende vrijdag op haar vinding promoveert. Volgens haar revolutionaire methode krijgt de automobilist continue tips over onder meer de meest zuinige snelheid, hoe snel moet worden opgetrokken en wanneer moet worden overgeschakeld naar een andere versnelling.
Onderzoekster ir. Van der Voort schrijft in haar proefschrift dat al sinds de eerste oliecrisis in de jaren zeventig meermalen is geprobeerd soortgelijke computers te ontwikkelen. Tot op heden voldeden deze echter geen van alle.
"Probleem was altijd dat deze apparaten uitgingen van een theoretische situatie", licht de Twentse promovendus toe. "Bekend voorbeeld is de econometer: het bekende rode lampje dat oplicht wanneer je wegrijdt bij de stoplichten. Het geeft weliswaar aan dat je op dat moment niet zuinig rijdt, maar je zult toch je gaspedaal moeten intrappen. De bestuurder doet het dus niet goed, maar het systeem vertelt niet hoe het wel moet."
De Twentse boordcomputer, de Fuel Efficiency Support Tool (FEST), daarentegen kent een ander principe. Het apparaat bepaalt eerst de situatie en maakt vervolgens in een fractie van een seconde een berekening. "Belangrijkste aanvulling op bestaande systemen is dat het vervolgens een concreet rijadvies geeft", aldus ir. Van der Voort. Bovendien gaat de computer uit van situaties die in de praktijk mogelijk zijn zodat geen gevaarlijke toestanden kunnen ontstaan.
De FEST kan elf procent besparing opleveren bij een rit over provinciale en snelwegen. In het stadsverkeer, waar de bestuurder de meeste handelingen moet uitvoeren, kan dit zelfs oplopen tot 20 procent. "Uitgangspunt is telkens dat het voertuig een zo laag mogelijk toerental maakt."