Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
zo 27 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Probleem bij pitsstop kost Verstappen punten

Van onze speciale verslaggever

   
 

MONACO - In de schaduw van de overwinning voor Michael Schumacher in de zinderend warme straten van Monaco, maakte Jos Verstappen korte metten met een algemeen heersende opvatting. Passeren tijdens de Grand Prix is in het kleine vorstendom een bijna onmogelijke opgave. Verstappen bewees dat het anders kan. Zijn inspanningen werden helaas niet beloond.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 12kb)
Een dag voor de Grote Prijs van Monaco heeft de de voorzitter van de internationale autosportbond (FIA), Max Mosley, een nieuw type helm voor de Formule 1 gepresenteerd. (Foto: REUTERS)
"Ik reed een gigantisch goede inhaalrace", zei de bezwete Limburger na zijn achtste plaats. Zesde, misschien vijfde het had gekund indien zijn motor tijdens de tankstop en bandenwissel niet was afgeslagen. "Ik had een probleem met de benzinedruk. Als ik wist dat zoiets speelde, had ik meer gas gegeven, maar dat is achteraf praten." Dat laatste ging ook op voor de Schot David Coulthard, die momenteel Eddie Irvine naar de kroon steekt als verzamelaar van vrouwelijk schoon. Hij wisselt even snel van vriendin als van versnelling in de McLaren-Mercedes. Met zijn zilverkleurige bolide gaf hij Michael Schumacher in de Ferrari het nakijken tijdens de kwalificatie. De Schot hoopte zijn zege van vorig jaar te herhalen. De achilleshiel van McLaren is momenteel de haperende techniek. De vorige race in Oostenrijk kwam Mika Hakkinen niet weg bij de start omdat de launch control blokkeerde. De vrees dat in Monaco auto's bleven staan met kans op een grote botsing, bleek ongegrond.

Coulthard beleefde echter zijn eigen drama. Hij kwam niet op tijd weg voor de formatieronde. Nadat de zaak werkte, zat er voor de ontmoedigde Schot niets anders op dan achter het veld aan te sluiten. De kans om dichter in de buurt van Schumachers punten te komen, was op slag vervlogen. 'Schumi' nam de kop voor Mika Hakkinen in de andere McLaren, maar de Fin beleefde zijn zoveelste teleurstelling van het seizoen. Door een defecte besturing gaf hij op, waardoor Michael Schumacher ogenschijnlijk moeiteloos won. "Toch was het inspannend. Ik mocht mijn aandacht niet laten verslappen. Via de boordradio vroeg ik technisch directeur Ross Brawn wat er met de McLarens aan de hand was. Zei hij dat ik me bij de les moest houden. Monaco gaat vooral om concentratie." De Duitser evenaarde in Monaco de vijf eerste plaatsen die Graham Hill ooit behaalde. Wijlen Ayrton Senna won zes maal op het stratencircuit.

Ferrari boekte een dubbelslag, met Rubens Barrichello als tweede in de eindrangschikking. Eddie Irvine reed zijn Jaguar naar de verdiende derde plaats. Het was de eerste podiumplek voor het merk, met twee seconden voorsprong op de BAR-Honda van Jacques Villeneuve.

Coulthard werd alsnog vijfde. Bij McLaren werd met kromme tenen gekeken naar de wanvertoning van de man die verleden jaar werd gehuldigd als winnaar. Hij kwam zelfs de rijders van Arrows niet voorbij. Dat lukte pas na de pitstops. "Alles is beter aan zijn auto dan bij ons en toch kwam hij er niet langs", blikte Verstappen terug. "Hij kan beter een rondje om de kerk gaan rijden. Als hij voorop rijdt, krijgt iedereen blauwe vlaggen en gaat men opzij, maar nu reed hij zelf achteraan. Hij is zeker verleerd om in te halen."

Dat laatste was Verstappen wèl op het lijf geschreven. In het gedrang bij de start werd hij licht aangetikt door teamgenoot Bernoldi. "Dat bleef zonder gevolgen." Bij het casino duwde Heidfeld in de Sauber hem naar de vangrails en raakten beide coureurs elkaar. "Ik krijg je wel, dacht ik", herinnerde Verstappen zich. "De volgende bocht was het zijn beurt. Als ze me in de rail willen duwen, hebben ze een probleem. Dat kan ik beter. Ze weten dat ik goed begin en proberen me af te blokken. Mensen worden nerveus als ik achter ze zit." Zijn sterke wedstrijd kon Verstappen kort samenvatten. "Er had een punt in gezeten. En misschien wel meer."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


zo 27 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.