TOKIO - Hoewel de nieuwe premier van Japan, Junichiro Koizumi, het volk verzekert het roer drastisch om te gooien, kan hij niet om de erfenis van voorgaande kabinetten heen. De geldkraan met miljarden guldens voor de meest uiteenlopende bouwprojecten bijvoorbeeld, stroomt ruimhartig door en de hogere staatsschuld wordt op de koop toe genomen.
|
Een kant-en-klare brug, die ineens ophoudt en leidt naar een kronkelige B-weg.
|
Een bezoekje aan het platteland spreekt boekdelen. Hypermoderne stations in kleine dorpen, volgebouwd met bruggen, wegen en tunnels voor een handvol bewoners, zijn het levende bewijs van de goede onderlinge banden tussen de regeringspartij LDP en de lokale bouwondernemingen.
Neem bijvoorbeeld Nakanojo in de prefectuur Gunma, zo'n 150 kilometer boven Tokio. De regio is bekend om de productie van groene kool en ook vanwege een paar toeristische trekpleisters zoals heetwaterbronnen en een paar skihellingen. Het kleine gebied is rijk bedeeld met mooie wegen, netjes gestroomlijnde rivieroevers en brede bruggen, die doodlopen in B-wegen. Een beetje overdadig voor dit relatief dunbevolkt gebied.
Dit is de thuisbasis van de familie Obuchi. Al drie generaties lang zijn zij actief in de nationale politiek. Vorig jaar behaalde de 26-jarige Yuko Obuchi dankzij de bekendheid van haar vader via dit kiesdistrict een zetel in het parlement. Haar vader was niemand minder dan de ex-premier van Japan, die vorig jaar plotseling overleed. In zijn bijna veertig jaar uitstrekkende politieke carrière vergat hij zijn achterban in de regio nooit. In zijn jaren als premier spande hij zich in om de economie via extra overheidsuitgaven in infrastructurele projecten uit het slop te halen. Keizo Obuchi hielp Nakanojo en de omliggende regio dan ook aan bruggen, tunnels, wegen en dammen.
Zijn broer is er burgemeester en dochter Yuko werkt zich nu in als parlementariër. Dankzij haar vader hoeft ze nu aan de regio weinig aandacht te besteden, want de lokale bevolking is uitermate tevreden over alles wat haar vader voor elkaar wist te krijgen. "Het enige wat we nog moeten hebben, is een snelweg", zegt een garagehouder. "De files in het weekend zijn wel lastig." Maar ook die gaat er komen.
Ryu Yamamoto is actief in de regionale LDP. "Dankzij Keizo Obuchi zijn we een rijke provincie geworden", zegt hij en toont nonchalant een plattegrond van de tachtig kilometer lange snelweg in aanbouw. Het project, dat twintig jaar in beslag zal nemen, kost in totaal 1.400 miljard yen (28 miljard) en is het paradepaardje van de lokale LDP. Yamamoto maakt zich geen zorgen over de toekomst. Het project is al jaren geleden goedgekeurd en de lokale bouwondernemingen zijn weer een paar decennia verzekerd van inkomsten. Volgens Yamamoto kan geen kabinet dat nog veranderen.
Op een doordeweekse dag is het niet zo druk op de wegen, maar volgens de lokale middenstand is dat in het weekend wel anders. De snelweg zal de toeristenstroom voorgoed uit de file helpen en de regio nog duidelijker op de kaart zetten.
Ook bij Yamamoto lijkt het verzadigingspunt nabij. "We hebben Yuko's hulp helemaal niet nodig, want er zijn zo langzamerhand genoeg wegen en bruggen in de regio." Over Yuko is hij kort: "We steunden Yuko's campagne als dank voor de inspanningen van haar vader en zo hoort dat."
Inmiddels liggen dergelijke ruimhartige subsidieregelingen onder vuur van kritiek, maar aan de innige vriendschap tussen de machtige LDP en het bedrijfsleven zal voorlopig geen einde komen.