Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
zo 27 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  NS wil Poolse onrendabele lijnen rijden

Van onze verslaggevers

   
 

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen willen treinen gaan rijden in Polen. Het gaat om in totaal elf onrendabele lijnen die door de Poolse overheid in de aanbieding zijn gedaan.

NS heeft hiervoor het bedrijf NS Polska opgericht. Of NS daadwerkelijk een bod gaat uitbrengen op de elf lijnen in het noorden van Polen, zal eind van dit jaar blijken.

De Tweede Kamer vindt dat de plannen van de NS om in Polen onrendabele spoorlijnen te kopen op een buitengewoon ongelukkig moment naar buiten komen.

"Een hele slechte timing gezien de problemen die de NS nu in eigen land heeft", aldus CDA-Kamerlid Leers, die de Nederlandse Spoorwegen oproept eerst de zaak in ons land op de rails te krijgen, voordat de vleugels in het buitenland worden uitgeslagen.

Concurrentie

NS probeert met het oog op de concurrentie op het Nederlandse spoor in 2003 ook elders voet aan de grond te krijgen. Na het Verenigd Koninkrijk is Polen het tweede Europese land waar de NS meedingt in de aanbestedingen van spoorlijnen. Ook in het Verenigd Koninkrijk probeert NS, tot op heden tevergeefs, concessies in handen te krijgen.

De Ondernemingsraad van NS reageert verrast op de belangstelling voor Poolse spoorlijnen. "De timing is ongelooflijk slecht", aldus OR-voorzitter G. Wold. "Er zijn in Nederland grote tekorten aan personeel en materieel. En dan komen ze zomaar met dit plan."

Wold noemt de interesse van de NS in de onrendabele Poolse spoorlijnen bovendien erg krom. "In Nederland worden die lijnen juist afgestoten. Ik kan niet volgen waar de directie mee bezig is." De voorzitter van de OR spreekt dan ook het vermoeden uit dat de NS de onderhoudswerkzaamheden aan het materieel op termijn mogelijk wil verplaatsen naar Polen. "Het is relatief dichtbij en de arbeidskosten zijn daar laag. Een bedrijf als Philips heeft zoiets eerder ook al gedaan", aldus Wold.

D66 en de VVD vinden dat de NS wel in buitenland mag investeren, zolang dat niet ten koste gaat van de binnenlandse investeringen. "Het oplossen van de problemen in Nederland mag hierdoor niet trager verlopen", aldus D66-Kamerlid Giskes.

VVD-Kamerlid Hofstra ziet ook mogelijke voordelen mocht de NS besluiten de Poolse markt op te gaan. "Ik ben er niet heel negatief over, want misschien kunnen Pools materieel en personeel ook hier in Nederland worden ingezet", aldus Hofstra.

Het CDA waarschuwt de spoorwegen "nu niet lukraak allerlei spoorlijnen in het buitenland te gaan kopen". "Eerst moet de NS haar eigen sterke en zwakke punten in kaart brengen om vervolgens te kijken met welke partijen er strategisch samengewerkt kan gaan worden", aldus Leers.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


zo 27 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.