INDIANAPOLIS - Wegrijdend van de Indianapolis Motor Speedway moeten we onze chauffeur toch het zwijgen opleggen als hij over de kansen van Arie Luyendijk om de 85e Indy 500 Mijls Race te winnen orakelt: "Weet je wat ik denk? Ik denk dat Luyendijk hier zondag zomaar gaat winnen, tenminste als zijn wagen blijft lopen en hij niet bij ongelukken betrokken raakt. Hij rijdt hier met zo'n gemak rond, hij gaat het gewoon weer flikken."
De chauffeur is normaal niet makkelijk de mond te snoeren maar toch legt hij zich nu meteen neer bij het hem opgelegde spreekverbod dat quasi serieus bedoeld is. "O, sorry", grinnikt hij in de auto, "dat mag je, meen ik, uit een soort bijgeloof niet hardop zeggen, hè. Want dan zal je zien dat het nog misgaat." Toch verkocht de chauffeur geen koetjes en kalfjes door Luyendijk die morgen vanaf de tweede rij van start gaat, als kanshebber te bestempelen. Zo wordt de Nederlandse racelegende ook door anderen in Indianapolis immers gezien. Na Carburetion Day van afgelopen donderdag waarop de 33 deelnemers de gelegenheid kregen om hun wagens voor de race nog eenmaal te testen, was Luyendijk immers buitengewoon tevreden over zijn G Force-Oldsmobile met Firestone-banden. Het zelfvertrouwen droop van hem af.
De tweevoudig Indy-500 winnaar uit Scottsdale (Arizona) is in het mekka van de Amerikaanse autosport bovendien een held die aanbeden wordt, wat in ons polderlandje maar moeilijk te begrijpen en te verklaren valt. Daarom een schuchtere poging daartoe: in de Hall of Fame van het Speedway museum stond een wat oudere Amerikaan zich te vergapen aan een wagen waarmee Luyendijk in 1992 aan de Indy 500 meedeed. We raakten aan de praat, vertelden dat we uit Holland kwamen en hij vroeg of we de coureur persoonlijk kenden. Toen we toegaven dat we Arie nog als beginnend coureur hebben zien rijden, raakte de man helemaal in extase. Hij verzocht of hij een foto van ons (!) mocht maken bij de auto, "want jij kent Arie goed en hij is mijn favoriete coureur. Voor hem ben ik speciaal naar deze Indy 500 gekomen. Doe hem vooral de groeten en wens hem succes", klonk het als een blij kind, ons enigszins verbouwereerd en in verlegenheid achterlatend. En zo hebben we deze week tallozen ontmoet die blij zijn met de terugkeer van de Vliegende Hollander, hetgeen George Lucas tot een nieuwe filmtitel zou kunnen inspireren, 'The Return of the Legend'.
Het is niet alleen zijn on-Nederlandse, zeg maar Amerikaanse benadering naar de fans en media toe die hem tot een geliefd coureur hebben gemaakt. Ook in zijn vijftien vorige races op de 2,5 mijls piste heeft Luyendijk een onuitwisbare indruk gemaakt. Alsof de 4 kilometer lange baan met zijn vier bochten, eenvoudigweg genoemd Turn 1 t/m 4, voor hem gemaakt was, voelde hij er zich meteen bij zijn debuut in 1985 (Rookie of the Year) thuis. En zo ervoer hij dat weer toen hij er na twee jaar afwezigheid terugkwam.
Evenwel, niets valt de voorspellen in het grootste, jaarlijkse, eendaagse sportevenement ter wereld met een economische impact voor de staat Indiana van 336,6 miljoen dollar vorig jaar. Wel zeker is dat Luyendijk een bewezen gave heeft voor snelle banen (speed is in de VS het toverwoord) en capabel is om wat hij noemt "constant de condities na te jagen". Hij is namelijk een meester in het 'verbeteren van de wagen' gedurende de lange race over 200 ronden. Het draait niet alleen om zo hard mogelijk rondjes te rijden bij snelheden van 350/360 km per uur. Er spelen diverse factoren voor de coureurs mee die aan het oog van de tv-kijker en de 400.000 toeschouwers in de Speedway worden onttrokken. Zoals de baantemperatuur, de wind, mogelijke neerslag en technische zaken als de keuze voor de banden en de hoeveelheid vleugel voor of achter.
En tenslotte niet in het minst, wat is de strategie op het eind van de race waaraan ook weer coureurs uit de rivaliserend Cart-serie meedoen, zoals Michael Andretti en regerend kampioen Gil de Ferran van het befaamde Penske-team. Maar voordat die factoren gaan meespelen, zal eerst het sein 'Lady and gentlemen start your engines' worden gegeven. Zoals de traditie wil, want daarvan staat 'The Greatest Spectacle in Racing' bol.