Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
wo 23 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Kilometerheffing
op de helling

Van onze verslaggevers

   
 

DEN HAAG - De kilometerheffing voor automobilisten wordt niet vóór 2004, een jaar later dan gepland, ingevoerd. Bovendien wordt het slechts de meest simpele uitvoering waarbij de wegenbelastingen en de aanschafbelasting op auto's worden geschrapt.

Voor verkeersminister Netelenbos is dit een flinke streep door de rekening.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 18kb)
De kilometerheffing moet het aantal files verminderen. (Foto: Dijkstra bv)
Na de zeer kritische opmerkingen van haar collega-bewindslieden op de plannen is gisteren ook in de Tweede Kamer grote ruzie uitgebroken over de kilometerheffing, die nog maar kort geleden door alles en iedereen werd bejubeld als de ideale opvolger van het zeer omstreden rekeningrijden. De bewindsvrouw hoopte eerder al in 2003 van start te kunnen gaan met de kilometerheffing, maar ziet nu dat de invoering toch meer tijd kost.

Om wat tijd terug te winnen wil zij vooraf alleen een kleine proef houden om de techniek te testen, maar een groot onderzoek in de randstad om te bezien of de files inderdaad korter worden, vindt zij plotseling niet meer nodig. Na een kleinschalige test van de door bedrijven aangeboden technieken wil zij de heffing stapsgewijs in het hele land invoeren. In 2006 moet het systeem in het hele land werken.

VVD en CDA hebben daar direct fel verzet tegen aangetekend omdat zij alleen willen instemmen met de kilometerheffing als de files flink korter worden. Een grote proef vinden zij onontbeerlijk omdat deze fracties er niets voor voelen enorme bedragen te investeren in de bouw van extra gsm-masten, autokastjes en andere techniek voor een systeem dat wellicht de files niet bekort.

"Een onacceptabel en dom idee van de minister. Je moet eerst weten of de files wel korter worden door de kilometerheffing", zegt CDA-Kamerlid Eurlings.

Een ander struikelblok dat gisteren de kop opstak, is de vraag welke kosten in de kilometerheffing worden verrekend. De minister wil naast de wegenbelasting en de aanschafbelasting BPM ook rekening houden met het tijdstip en de plaats waarop de kilometers worden gereden en een prijsvoordeel inbouwen voor schonere en zuinige auto's.

Daar steekt een Kamermeerderheid van PvdA, VVD en CDA echter nu al een stokje voor door te stellen dat het bij aanvang alleen een simpel systeem mag worden, de zogenoemde platte heffing. Pas veel later kan er gesproken worden over het meewegen van allerlei milieuaspecten. "Zoals de minister het wil is het rekeningrijden in het kwadraat. Straks wil ze ook laten meewegen hoeveel je verdient. Dat is voor ons onbespreekbaar", aldus de liberaal Hofstra.

Minister Netelenbos moest gisteren in het vragenuurtje tekst en uitleg komen geven over de kritiek van haar collega-bewindslieden op de plannen, waarvan deze krant vorige week melding heeft gemaakt. De minister wuifde het verhaal echter af als onzin van gefrustreerde ambtenaren die teleurgesteld zijn omdat hun troetelkindje de tolpoorten waaraan sinds 1987 wordt gewerkt, ter ziele is. Kamerleden bleken na afloop echter weinig geloof te hechten aan haar woorden. "Donkere wolken pakken zich samen boven de kilometerheffing. Ik heb de indruk dat er meer haken en ogen aan vastzitten dan de goedlachse heer Pieper ons heeft willen laten geloven", stelde PvdA-Kamerlid Van Heemst.

De minister hoopt haar plannen begin volgende maand in het kabinet te bespreken, waarna zij dit najaar het definitieve wetsvoorstel zal indienen. Netelenbos moest echter wel erkennen dat de beloofde start van de proef met de kilometerheffing in 2003 onhaalbaar is. Met name GroenLinks viel de minister aan op de vertraging van de plannen, die ertoe leidt dat de files in 2003 niet korter worden, zoals zij steeds heeft beloofd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 23 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.