ZÜRICH - Het lot van het sportmarketingbureau ISMM is bezegeld: het bedrijf is definitief failliet. De wereldvoetbalbond FIFA liet gisteren weten dat het de overeenkomst met ISMM-dochter ISL over de rechten van de WK's in 2002 en 2006 heeft beëindigd. De FIFA neemt daardoor ISMM niet over.
Een rechtbank in Zwitserland verklaarde het Zwitserse bedrijf in april van dit jaar failliet, maar de bedrijfsdirectie ging daartegen in beroep. Nadat de FIFA haar besluit openbaar had gemaakt, bracht ISMM de mededeling over het faillissement officieel naar buiten.
De marketing van het komende WK, in Japan en Zuid-Korea, komt als gevolg daarvan terecht bij de nieuw op te richten marketingorganisatie van de FIFA. ISL was overigens vorig jaar het officiële marketingbureau voor EURO 2000. Hoewel het al failliet is verklaard, heeft ISL bij de Europese bond UEFA nog een schuld van 30 miljoen gulden openstaan.
ISL had behalve voetbalrechten ook overeenkomsten voor de Cart-serie (autosport) in de Verenigde Staten en de ATP-Tour (tennis).