Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 17 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Pronk wil vaarbelasting
in 2002 doordrukken

door Ronald Veerman

   
 

DEN HAAG - Minister Pronk (Milieu) wil tot grote ergernis van met name staatssecretaris Bos (Financiën) de invoering van een vaarbelasting in 2002 doordrukken, waardoor eigenaren van een zeil- en motorboot tegen fors hogere lasten oplopen.

Kringen rondom het kabinet melden dat Pronk vast wil houden aan de afspraak in het regeerakkoord dat een vaarbelasting zal worden ingevoerd.

Ingewikkeld

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 22kb)
Pronk wil vaarbelasting doordrukken.
Volgens de plannen uit 1998 zou de heffing jaarlijks 80 miljoen gulden op moeten brengen, maar een grote meerderheid in het kabinet ziet hier in tegenstelling tot Pronk niets meer in.

Vooral staatssecretaris Bos zou niets voelen voor de introductie van een vaarbelasting nadat na uitgebreid onderzoek door de speciale commissie-Kamminga is gebleken dat invoering zeer ingewikkeld is en slechts met zeer hoge uitvoeringskosten goed te innen blijkt.

Het twee jaar geleden gepresenteerde rapport van de commissie-Kamminga ging uit van een jaarlijkse heffing van 150 gulden voor zeil- en motorboten langer dan zes meter, oplopend tot 500 gulden voor grotere schepen.

Groene diesel

Het door Kamminga gekozen sticker-systeem bleek echter duur in de uitvoering, terwijl bovendien een flink deel van de opbrengst zou moeten worden teruggeven voor maatschappelijke doelen in de watersport.

Pronk krijgt waarschijnlijk toch gedeeltelijk zijn zin met enige 'vergroening' in de watersport nu Bos volgend jaar een groot experiment wil opzetten om pleziervaartuigen vrij van accijns schone 'groene' diesel te laten tanken.

Deze diesel, die zonder verdere raffinage wordt gemaakt van plantaardige oliën uit onder meer koolzaad, zorgt voor een lagere co2-uitstoot terwijl ook in het water weggelekte groene diesel veel minder schade aan het milieu toebrengt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 17 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.