Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 17 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Km-heffing in ijskast

door Jeroen Hendriks en Ronald Veerman

   
 

DEN HAAG - De proef met de kilometerheffing, het alternatief voor het omstreden rekeningrijden, is ook onder vuur komen te liggen. Het ministerie van Financiën ziet grote beren op de weg bij de plannen van verkeersminister Netelenbos voor de invoering van de kilometerheffing. Ook milieuminister Pronk is ontevreden over het voorstel.

Het kabinet heeft zijn voor vandaag geplande besluit over de proef met de kilometerheffing in 2003 en het onderzoeksrapport van de commissie-Pieper, dat daarvoor de basis vormt, daarom tot nader order uitgesteld. Dit melden goed ingevoerde bronnen op het Binnenhof.

De twijfels van minister Zalm (Financiën) en diens staatssecretaris Bos richten zich op drie gevoelige kwesties. Zo vrezen de bewindslieden voor grote problemen bij de vraag welke selecte groep burgers mag meedoen aan de proef die Netelenbos in de randstad wil houden.

Deelnemers aan de proef, die dan in plaats van wegenbelasting een bedrag per gereden kilometer gaan betalen, zullen goedkoper uit zijn als zij weinig rijden dan wel duurder als zij veel rijden.

Problemen

Daar ziet Financiën problemen, omdat zij vrezen dat in principe iedere automobilist aan de proef wil meedoen als er een voordeeltje valt te behalen, terwijl er niemand zal willen meedoen als de autokosten juist hoger zullen uitvallen.

Verder voorzien Zalm en Bos problemen bij de juridische bewijslast, nu internetondernemer Pieper op verzoek van Netelenbos een 'ingenieus' systeem heeft ontwikkeld dat de privacy van de automobilisten beschermt.

Zodoende kan wel worden vastgesteld dat een automobilist op een bepaald tijdstip een bepaald soort weg heeft bereden (en het bijbehorende prijskaartje), maar niet waar iemand exact die kilometers heeft afgelegd.

Indien er echter een geschil tussen de automobilist en de overheid ontstaat over een te betalen kilometerheffing, kan de bewijslast hierdoor volgens Financiën wel eens zeer moeilijk komen te liggen.

Bewijs

Bij snelheidsovertredingen die ontkend worden, kan de overheid immers veelal een foto als bewijs overleggen, maar bij gereden kilometers die door de automobilist betwist worden, ligt dit een stuk moeilijker. Zalm en Bos vrezen dat dit probleem in de rechtszaal moeilijke situaties gaat opleveren.

Tenslotte plaatst Financiën stevige vraagtekens bij het voornemen van Netelenbos om de uitvoering en inning van de kilometerheffing voor een belangrijk deel in handen te geven van particulier bedrijf.

Om meer grip te hebben op de kilometerheffing en de inning daarvan, zouden Bos en Zalm er veel meer voor voelen om de uitvoering in handen van de overheid te houden. Bij het inmiddels gesneuvelde rekeningrijden zou de belastingdienst een belangrijke vinger in de pap krijgen bij de inning van de penningen. Dat vinden de bewindslieden van Financiën veel vertrouwder.

Milieuminister Pronk is ontevreden over het voorstel van Netelenbos, omdat er volgens hem nogal vaag in staat dat het milieu niet mag verslechteren. Hij eist dat deze passage wordt aangescherpt en dat afgesproken wordt dat het milieu duidelijk beter moet worden van de kilometerheffing. Minister Netelenbos is volgens een woordvoerder nog in onderhandeling met haar collega's en wil niets over de zaak kwijt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 17 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.