Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 17 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Agenten scheuren door
stad zonder vereiste
extra rijopleiding

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries

   
 

AMSTERDAM - De rijvaardigheid van Amsterdamse agenten, die achter het stuur van snelle dienstauto's kruipen, laat te wensen over. Ellenlange wachtlijsten voor de vereiste extra rijopleiding heeft het politiekorps inmiddels doen besluiten minder hoge eisen te stellen aan de bekwaamheid van agenten om in een politiewagen met hoge snelheid door de stad te scheuren.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
Ongeval met politiewagen.
Specialistische opleidingen (waarbij o.a. het achtervolgen en klemrijden aan de orde komt) zijn sowieso geschrapt en leden van de arrestatieteams worden voorlopig helemaal niet meer opgeleid.

Door de lange wachtlijsten kwam het voor dat agenten in dienstauto's reden, terwijl ze daar helemaal nog geen opleiding voor hadden genoten. Dat is officieel streng verboden.

Hoewel de politiemensen dikwijls in ware wild-west situaties belanden, zijn de eisen voor het besturen van een 'pit-auto' (zoals onderling bij de politie een surveillancewagen wordt genoemd) nu flink naar beneden bijgesteld. Op deze manier hoopt het Amsterdamse korps meer mensen aan het verplichte papiertje te helpen.

Obstakels

In de praktijk komt het er op neer dat allerlei bijzondere verrichtingen nu bij lagere snelheden worden aangeleerd. De Amsterdamse politiemensen moeten bijvoorbeeld achteruit slalommen, op één wiel over obstakels rijden, en snelle bochten kunnen draaien. Om de situatie in de Amsterdamse binnenstad zoveel mogelijk na te bootsen is er ook extra aandacht voor het bij hoge snelheid over de grachtenbruggetjes rijden.

Oorzaak dat concessies worden gedaan aan de rijvaardigheid is het grote tekort aan speciale rij-instructeurs bij de politie.

Naast de verlaagde eisen, zijn bepaalde opleidingen in het geheel van de agenda verdwenen. Zo is de cursus Verscherpt Rijdend Toezicht gestopt. Deze training is bedoeld voor bijvoorbeeld het bewaken van ambassades en bijzondere instellingen. Verder zijn de opleidingen Snel Rijden Met Snelle Auto's (SRO) en de Hogere Rijtechniek (HRT) op een laag pitje gezet.

Voor agenten in opleiding houdt de situatie in dat zij voorlopig niet achter het stuur van een politieauto kunnen komen. Pas vanaf 1 januari 2002 komen zij aan de beurt als een vernieuwde rijopleiding wordt gestart door het Politie-instituut Verkeer en Milieu en bureau Voorgezette Rijopleidingen. In deze opleiding worden specifieke Amsterdamse eisen meegenomen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 17 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.