GLASGOW - De Britse warenhuisketen Marks & Spencer wil binnen nu en twee jaar weer terug zijn in Nederland. Terwijl het in problemen verkerende concern op dit moment druk bezig is alle vestigingen op het Europese vasteland te sluiten, is de Belgische bestuursvoorzitter, Luc Vandevelde, ervan overtuigd snel terug te keren. Deze keer niet met de bekende grote winkels, waar de consument voor allerhande typisch Britse food en non-food artikelen terecht kan, maar met kleine gemakswinkels die vooral kant-en-klaar maaltijden aanbieden.

|
Luc Vandevelde. (Foto: REUTERS)
|
De vestigingen in Nederland, Frankrijk en België, die nog voor het eind van dit jaar dicht gaan, zijn volgens de topman nooit rendabel geweest. "De winkels waren gewoon veel te groot waardoor de kosten enorm opliepen. Het heeft absoluut niets met het land te maken", zo verzekert hij. "Sterker nog, ik weet zeker dat onze producten in Nederland maar ook in de rest van het Europese vasteland succes kunnen hebben."
Door zich echter in eerste instantie op Groot-Brittannië te concentreren, denkt de onderneming uit de problemen te komen.
Het nieuwe concept waarin Marks & Spencer complete maaltijden gaat verkopen, wordt volgende maand in Londen met twee proefwinkels getest. In het najaar besluit de onderneming of het idee verder uitgebouwd wordt. Vandevelde verwacht binnen enkele jaren in Engeland zo'n honderd gemakswinkels te openen. "We moeten eerst bewijzen dat het concept in het thuisland rendabel is, daarna gaan we zeer snel internationaal uitrollen."
Het idee van de winkels zegt de bestuursvoorzitter van de Japanse Seven/Eleven-supermarkten te hebben afgekeken. Daar wordt het assortiment drie keer per dag aangepast aan het eetmoment. Ook in de Marks & Spencer-winkels kan men als consument straks bijvoorbeeld 's ochtends voor een croissant terecht en rond lunchtijd voor een broodje gezond en 's avonds voor de warme maaltijd die thuis alleen nog maar even in de magnetron hoeft te worden gestopt.
Behalve kant-en-klaar maaltijden verkopen de gemakswinkels ook enkele andere levensmiddelen. "We zijn echter absoluut geen supermarkt", zo benadrukt Vandevelde, die wel toegeeft op dit vlak de concurrentie met de grootgrutters aan te gaan.
Terwijl levensmiddelendeskundigen zich afvragen of het nieuwe concept echt zo vernieuwend is, heeft de Belgische topman er alle vertrouwen in. "Wacht maar af, de winkels worden echt anders. Bij ons gaat het om gemak en snelheid. In een gemiddelde supermarkt moet je eerst de hele winkel door om een maaltijd te vinden, bij ons sta je straks binnen enkele minuten met je diner weer buiten."
Op dit moment is de warenhuisketen nog druk bezig met de reorganisatie die gepaard gaat met veel ontslagen. Ruim vierduizend banen staan op de tocht, waarvan tweehonderd in Nederland. Vandaag demonstreren bij het hoofdkantoor in Londen zo'n drieduizend werknemers tegen de sluiting van de vele vestigingen. "De mensen hoeven echt niet bang te zijn om straks zonder werk te zitten. Als de winkels worden verkocht, kan het merendeel van het personeel gewoon mee. Voor de andere werknemers hoeft het in deze tijd absoluut geen probleem te zijn om een nieuwe baan te vinden. Weet u hoe hoog de werkloosheid op dit moment in sector is? Nul!" meent Vandervelde, die vandaag dan ook met vertrouwen de confrontatie met zijn medewerkers aangaat.