Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 17 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Lost Boys samen met Duitse MetaDesign

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Het nieuwe mediabedrijf Lost Boys gaat samen met het Duitse ontwerpbureau MetaDesign. Deze fusie vormt de opstap naar een groter samenwerkingsverband.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 24kb)
Topman Michiel Mol. (Foto: Fotobureau Dijkstra bv)
Lost Boys-topman Michiel Mol erkent de noodzaak tot verdere overnames dan wel fusies. Ook is het mogelijk dat de nieuwe combinatie zelf wordt overgenomen. In de wereld van websitebouw en consultancy woedt een enorme consolidatieslag. Mol: "We praten met zes, zeven bedrijven."

Nadat in kaart is gebracht welke partijen het beste bij Lost Boys passen, zullen verdere gesprekken volgen. Mols eerste voorkeur is aansluiting bij een Europese branchegenoot. Hij sluit niet uit dat dit Icon Medialab zal zijn.

Als de basis in Europa is versterkt, komen partners in Amerika of Azië in beeld als mogelijke partners. De Lost Boys-topman verwacht dat de markt straks verdeeld wordt door enkele grote groepen.

Samen met MetaDesign en het onlangs overgenomen Franse LabProduction vormt Lost Boys een bescheiden netwerk in acht landen met 700 werknemers. De gezamenlijke omzet bedroeg vorig jaar EUR35 miljoen. De 200 werknemers van MetaDesign brengen vooral creatieve kennis in over het bouwen van merken. Grootste klant is Audi. Ook bedient men bedrijven die via verschillende kanalen relaties willen onderhouden met consumenten, zoals webtelevisie, mobiel, internet en winkelomgevingen.

De transactie tussen Lost Boys en MetaDesign is tot stand gekomen door aandelenruil. De Nederlanders houden de overgrote meerderheid in de nieuwe combinatie. De vader van Michiel Mol, die honderden miljoenen overhield aan het automatiseringsbedrijf Volmac, staat buiten de transactie. Overigens heeft deze Jan Mol veel geld gestoken in Fidessa. Samen met het Amerikaanse Red Valley is deze Luxemburgse beleggingsmaatschappij onlangs voor 20 procent eigenaar geworden van Icon Medialab, dat met 2300 werknemers in negentien landen actief is. Michiel Mol ontkent dat deze transactie verband houdt met Lost Boys' eigen ambities.

Lost Boys kondigde vorig jaar aan naar de beurs te willen gaan. Maar door het verslechterde beursklimaat zal daar voorlopig niets van komen. Michiel Mol wilde gisteren weinig kwijt over de financiële positie van zijn bedrijf.

De meeste websitebouwers zitten te springen om kapitaal. Begin deze week werd bekend dat concurrent Agency.com voor een vrij gering bedrag grotendeels in handen komt van Omnicon, de op een na grootste reclame-onderneming ter wereld. Omnicon heeft ook al een belang in websitebouwer Razorfish.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 17 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.