AMSTERDAM - Het nieuwe mediabedrijf Lost Boys gaat samen met het Duitse ontwerpbureau MetaDesign. Deze fusie vormt de opstap naar een groter samenwerkingsverband.

|
Topman Michiel Mol. (Foto: Fotobureau Dijkstra bv)
|
Lost Boys-topman Michiel Mol erkent de noodzaak tot verdere overnames dan wel fusies. Ook is het mogelijk dat de nieuwe combinatie zelf wordt overgenomen. In de wereld van websitebouw en consultancy woedt een enorme consolidatieslag. Mol: "We praten met zes, zeven bedrijven."
Nadat in kaart is gebracht welke partijen het beste bij Lost Boys passen, zullen verdere gesprekken volgen. Mols eerste voorkeur is aansluiting bij een Europese branchegenoot. Hij sluit niet uit dat dit Icon Medialab zal zijn.
Als de basis in Europa is versterkt, komen partners in Amerika of Azië in beeld als mogelijke partners. De Lost Boys-topman verwacht dat de markt straks verdeeld wordt door enkele grote groepen.
Samen met MetaDesign en het onlangs overgenomen Franse LabProduction vormt Lost Boys een bescheiden netwerk in acht landen met 700 werknemers. De gezamenlijke omzet bedroeg vorig jaar EUR35 miljoen. De 200 werknemers van MetaDesign brengen vooral creatieve kennis in over het bouwen van merken. Grootste klant is Audi. Ook bedient men bedrijven die via verschillende kanalen relaties willen onderhouden met consumenten, zoals webtelevisie, mobiel, internet en winkelomgevingen.
De transactie tussen Lost Boys en MetaDesign is tot stand gekomen door aandelenruil. De Nederlanders houden de overgrote meerderheid in de nieuwe combinatie. De vader van Michiel Mol, die honderden miljoenen overhield aan het automatiseringsbedrijf Volmac, staat buiten de transactie. Overigens heeft deze Jan Mol veel geld gestoken in Fidessa. Samen met het Amerikaanse Red Valley is deze Luxemburgse beleggingsmaatschappij onlangs voor 20 procent eigenaar geworden van Icon Medialab, dat met 2300 werknemers in negentien landen actief is. Michiel Mol ontkent dat deze transactie verband houdt met Lost Boys' eigen ambities.
Lost Boys kondigde vorig jaar aan naar de beurs te willen gaan. Maar door het verslechterde beursklimaat zal daar voorlopig niets van komen. Michiel Mol wilde gisteren weinig kwijt over de financiële positie van zijn bedrijf.
De meeste websitebouwers zitten te springen om kapitaal. Begin deze week werd bekend dat concurrent Agency.com voor een vrij gering bedrag grotendeels in handen komt van Omnicon, de op een na grootste reclame-onderneming ter wereld. Omnicon heeft ook al een belang in websitebouwer Razorfish.