LEIDEN - Peuters worden een steeds grotere doelgroep voor bedrijven. Uit onderzoek blijkt dat kinderen vanaf 2 jaar al een verband kunnen leggen tussen wat zij aan tv-reclame zien en wat zijn vanuit de buggy in de schappen van de supermarkt waarnemen.
Kinderen worden dus al in een zeer vroeg stadium klaargestoomd voor de consumptiemaatschappij waardoor de ballenbak wel kan worden afgeschaft.
Dit werd gisteren geconcludeerd op een congres over 'kidsmarketing' in Leiden. Op het congres bespraken vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, onderzoeks- en reclamebureaus hun nieuwste bevindingen op dit gebied.
Grote bedrijven staan te springen om het consumentengedrag van zeer jonge kinderen te beïnvloeden. Zo is al geëxperimenteerd met voor kleine kinderen interessante blauwe chips en pratende verpakkingen die brabbeltaal uitslaan.
Op het congres bleek dat kinderen de komende jaren veel vaker bestookt zullen worden met specifiek op deze doelgroep gerichte reclameuitingen. Vanaf vier jaar blijken kinderen al invloed uit te oefenen op het koopgedrag van hun ouders.
Een van de voorbeelden die werd besproken is het commercialiseren van het sinterklaasfeest. Mojo Concerts wil dit jaar drie keer achtereen de Utrechtse Jaarbeurs vullen met artiesten en sinterklaas. Het evenement trok vorig jaar 24.000 bezoekers. Dat moeten er dit jaar 35.000 worden. Mojo denkt dat het feest een uitgelezen kans is om producten aan het kind te brengen.