DEN HAAG - Een van de goedkoopste en kleinste auto's op de Nederlandse markt blijkt het moeilijkst te kraken door autodieven. Verscheidene topmodellen van minimaal een ton daarentegen zijn binnen enkele tientallen seconden op te breken.
Professionele veiligheidsexperts beten ruim vijf minuten hun tanden stuk op de Suzuki Wagon R+, waarvan de goedkoopste uitvoering voor iets meer dan 21.000 gulden in de showroom staat. Daarna gaven ze het op.
Voor het openbreken van een Porsche Boxster (vanaf 133.000 gulden) en een BMW 525 (vanaf 98.000 gulden) hadden de 'dieven' slechts zo'n dertig seconden nodig. De duurste auto uit de test, een Jaguar XJ8 (170.000 gulden voor het instapmodel) hield het twee minuten uit.
Wie echter in een Daihatsu Cuore, een Hyundai of een Daewoo Matiz rijdt, kan volgens de testkrakers z'n portieren maar beter gewoon open laten staan. De Daihatsu bijvoorbeeld was binnen drie seconden open te breken, de Hyundai in vier en de Daewoo in vijf.
Ook de bezitters van enkele onder autodieven uiterst populaire VW's kunnen, zo blijkt uit de test, niet rustig gaan slapen. Een VW Passat bijvoorbeeld is al in negen seconden opengemaakt, een VW Bora in zestien. Kort daarop volgt de Opel Astra (18 seconden), terwijl de Ford Mondeo in een halve minuut open is.
Toch is het bij de duurdere auto's niet alleen kommer en kwel. Een Saab 9-5 (vanaf zo'n 80 mille), de Volvo V70 (eveneens rond de 80.000 gulden), de Toyota MR2 (tegen de 70.000 gulden) en de Audi A4 (vanaf een dikke 65.000 gulden) zijn ook 'safe'. Tijdens de test duurde het ook bij deze wagens minstens vijf minuten om ze open te krijgen.