AMSTERDAM - UPC heeft gisteren teleurstellende resultaten over de eerste drie maanden van dit jaar gepubliceerd. De omzetgroei en de aanwas van nieuwe abonnees valt tegen. Het brutoverlies van de kabelaar is weliswaar teruggelopen, maar UPC-topman Charlie Bracken verwacht dat dit resultaat in de tweede helft van dit jaar mogelijk verder gaat oplopen. Het nettoverlies van het kabelconcern is in het eerste kwartaal gestegen naar maar liefst EUR556 miljoen.
Bovendien bestaat er wederom onzekerheid over een claimemissie waarmee UPC zijn vermogenspositie met EUR1 miljard zou versterken. UPC-moederconcern United Global Com (UGC) heeft zich enkele maanden geleden garant gesteld om bij deze emissie voor zeker EUR1 miljard aan aandelen UPC te kopen tegen een prijs van EUR8 per stuk. Maar nu de beurskoers van de kabelaar zich onder dit niveau bevindt, wordt gezocht naar een andere oplossing.
Volgens Bracken doet UPC binnen vijf tot tien dagen een aankondiging over de herziene voorwaarden van deze transactie. UGC en het Amerikaanse Liberty Media de twee partijen waarvan deze claimemissie afhankelijk is zouden het over deze aangepast voorwaarden bijna eens zijn. Het is nu voor de tweede keer dat de overeenkomst wordt opengebroken.
UPC heeft er groot belang bij dat zijn balans versterkt wordt, want anders dreigt het in de loop van dit jaar met een negatief eigen vermogen te worden geconfronteerd. Het eigen vermogen is in het eerste kwartaal namelijk gedaald van EUR1,5 miljard naar EUR1 miljard.
Bracken is hoopvol dat deze transactie gaat slagen. Overigens heeft hij gisteren geen hint gegeven in welk richting de overeenkomst zal veranderen. Analist Danny van Doesburg (Van Lanschot) denkt echter dat de claimemissie komt te vervallen. In plaats daarvan zou UPC zijn satellietactiviteiten kunnen verkopen aan Liberty Media voor circa EUR1 miljard, aldus de analist.
De resultaten die UPC gisteren publiceerde, vielen de markt tegen. De omzet van de kabelaar steeg in het eerste kwartaal met 9% naar 333 miljoen ten opzichte van de laatste drie maanden van vorig jaar. "Dat is onvoldoende", aldus Van Doesburg. "Met de prijsverhogingen die UPC eind vorig jaar heeft doorgevoerd, kom je daar al bijna aan." Ook de toename van het aantal kabelaansluitingen met 1,7% naar 8,5 miljoen stellen hem teleur.
Het brutoverlies (ebitda) van de kabelaar daalde van EUR131 miljoen in het vierde kwartaal van vorig jaar naar EUR61 miljoen in het afgelopen kwartaal. Volgens Bracken zal het verlies in de tweede helft van het jaar echter mogelijk oplopen doordat UPC dan uitgaven moet doen om kastjes voor digitale televisie aan de man te brengen.
Het kabelconcern houdt vast aan het doel om eind dit jaar 250.000 van deze zogenoemde settopboxen bij de abonnees te hebben geïnstalleerd. Aan het einde van het eerste kwartaal hadden nog slechts 33.000 klanten van UPC zo'n kastje in huis.
Het nettoverlies steeg met 19% naar EUR556 miljoen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2000. Het verlies per aandeel nam over dezelfde periode toe van EUR1,07 tot EUR1,33.
UPC handhaaft de eerder uitgesproken verwachting om over heel 2001 een omzet van EUR1,4 tot 1,5 miljard te behalen. Desondanks sloot het AEX-fonds gistermiddag 5,4% lager op EUR6,68.