SCHEVENINGEN - In het eerste kwartaal van dit jaar is de omzet van Ahold enorm gegroeid. Die steeg namelijk met 65,8% naar EUR18,2 miljard. Vooral de overname, vorig jaar, van het Amerikaanse bedrijf US Foodservice en de samenwerking met het Zweedse ICA pepten de omzet sterk op. "We zijn extreem tevreden over deze cijfers", aldus topman Cees van der Hoeven.
Gisteren was in het Circustheater in Scheveningen de algemene aandeelhoudersvergadering. De kustplaats was tijdelijk omgetoverd tot Aholdstad. Voor de 1500 oude trouwe aandeelhouders waren parkeergarages in de buurt gereserveerd, reden shuttlebusjes af en aan en liepen overal werknemers van Ahold met badges rond. Voorafgaan aan de vergadering maakte Van der Hoeven de omzetresultaten bekend over de eerste 16 weken. De cijfers over de marge en de winst in die periode komen op 7 juni aanstaande. "We gaan er een gezellige middag van maken", kon hij dan ook met veel zelfvertrouwen zeggen op de vergadering.
Cijfers gaf Van der Hoeven nog niet, maar wel zei hij dat de nettowinst dit jaar "sterk hoger" zal zijn. Per aandeel zal de winst met 15% toenemen, exclusief valuta-invloeden, buitengewone posten en afschrijving van goodwill. Het aantal werknemers bedraagt nu al 400.000.
Ahold heeft een strategie van snelle groei door overnames. Maar ook de autonome groei was opmerkelijk hoog, namelijk 7,4%. "We streven naar 7,6% dit jaar en we liggen goed op koers", aldus de Ahold-topman. "We hebben marktaandeel gewonnen in alle markten waar we opereren, ook in Nederland, en we zijn dan ook goed gepositioneerd jegens concurrenten met grote plannen", aldus Van der Hoeven met een verwijzing naar de plannen van concurrent Laurus.
In de VS steeg de omzet met 60% naar $10,2 miljard. Alle vijf Ahold-supermarktondernemingen in de VS (Stop & Shop, Tops Markets, Giant Landover, Giant Carlisle en BI-LO) droegen bij aan de omzetstijging. Dit jaar opent Ahold bijna 200 nieuwe winkels. Met name Foodservice (dat zich richt op het eten buitenshuis) stal de show met een omzetgroei van 16% en dit bedrijf zal dit jaar naar schatting $12 miljard omzet draaien. Een recessie in de VS zag de Ahold-topman helemaal niet. "Onze omzet stijgt immers en nog sneller dan die van de concurrentie. Zelfs met het internetbestelbedrijf Peapod gaat het nu beter dan nog een paar maanden geleden werd verwacht."
Europa groeide echter het hardst. Daar was de omzetstijging maar liefst 77,5% hoger op EUR5,7 miljard. Dat cijfer is inclusief de omzet van Ica Ahold in Zweden en Superdiplo in Spanje, die het eerste kwartaal van 2000 niet in de kwartaalcijfers zaten. Autonoom bedroeg de stijging in Europa 8,6%. "In Nederland ging de omzet met 14,5% omhoog, gedeeltelijk door de consolidatie van de A&P-winkels en sterke groei bij Albert Heijn en Schuitema. Het marktaandeel van Albert Heijn steeg van 27,1 naar 27,3%. Alle werkmaatschappijen in Europa droegen aan de omzetstijging bij."
In Latijns-Amerika is Ahold nu nummer twee op de ranglijst. De omzet steeg daar met 8,8% naar EUR1,2 miljard ondanks moeilijke economische omstandigheden in Argentinië. Ook in Azië steeg de omzet in lokale valuta nog wel, maar door in waarde dalende valuta was de omzet met EUR101 miljoen iets lager dan in het eerste kwartaal van vorig jaar.
"Uw onderneming heeft nog zeer veel in petto en gaat een mooie toekomst tegemoet", voorspelde Van der Hoeven die dor middel van videofilms de aanwezige aandeelhouders liet zien waar Ahold wereldwijd mee bezig is. Ahold blijft bezig met meerdere verkoopkanalen, met een multiregiobenadering, met niet één Aholdmerk maar talloze bestaande en bekende merken in de diverse landen en met tal van winkelformules.
Het wachten is op de mega-overname of wellicht een fusie tussen gelijkwaardige partners. "Maar op dit moment is het op dat niveau een beetje rustig en ik denk dat het tijdelijk is. Wel hebben we een lijst van kleinere bedrijven in tal van landen waarin we geïnteresseerd zijn. Met die bedrijven hebben we regelmatig contact en daar staan we boven aan de lijst als geprefereerde overnemer", vertelde Van der Hoeven.