DEN HAAG - De roep om meer concurrentie bij de pomp en het breken van de enorme macht van marktleider Shell laait weer op nadat de benzineprijs in ons land maandag weer met 4 cent werd verhoogd, terwijl die in Duitsland juist 5 cent omlaag ging.
Een liter benzine in Duitsland is nu 28 cent goedkoper. Het verschil is een gevolg van het feit dat er in Duitsland meer concurrentie is tussen de verschillende benzinemerken.
In de Tweede Kamer roepen PvdA, VVD en CDA minister Jorritsma (Economische Zaken) op hier meer werk van te maken. De gebrekkige concurrentie op de Nederlandse benzinemarkt en de relatief hoge prijzen aan de pomp zijn het parlement al jaren een doorn in het oog.
|
Benzineprijs naar recordhoogte. (Foto: Dijkstra b.v.)
|
Het zit de Kamer vooral dwars dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en het openbaar ministerie er maar niet in slagen een vinger te krijgen achter de al dan niet stilzwijgende prijsafspraken die de politiek tussen de grote oliemaatschappijen vermoedt. Daarnaast verwachten ze dat de komende veiling van pompstations, waarbij de grote maatschappijen 50 stations op moeten geven voor nieuwkomers, niet of nauwelijks effect op de benzineprijs zal hebben.
Minister Zalm (Financiën) benadrukte begrip te hebben voor de onrust onder de automobilisten, die bijna dagelijks met hogere literprijzen worden geconfronteerd. "Ik deel hun ergernis en hoop dat de oliemarkt weer snel gaat ontspannen", zo stelde de bewindsman, die zelf geen geld zegt te hebben om de accijns te verlagen.
Shell verhoogde de prijs van een liter super plus deze week tot een recordbedrag van 2,93. Dat de prijzen in Duitsland recent juist zijn gedaald, is ook Zalm niet ontgaan. Maar in dat land is een benzine-oorlog aan de gang. "Misschien moest die hier ook maar eens komen."
Shell zegt dat op benzine een winstmarge van 3 cent wordt aangehouden en dat de torenhoge prijs aan de pomp niet betekent dat de maatschappij meer verdient op een liter.
Dat het met de concurrentie slecht gesteld is, bleek gisteren opnieuw na de bekendmaking van een onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) naar de verboden prijsafspraken die oliemaatschappij Texaco zou hebben gemaakt.
Texaco zou nieuwkomer Tango in de regio Nijmegen hebben willen dwarsbomen door een gecoördineerde kortingsactie van vier Texaco-stations. De Tango-stations zijn onbemand en kunnen daardoor goedkoper benzine en diesel verkopen. De NMa heeft een rapport opgemaakt tegen Texaco omdat de pomphouders zelf hun verkoopprijzen horen te bepalen en niet op initiatief van Texaco prijsafspraken mogen maken.
De NMa laat Texaco eerst reageren en bepaalt daarna of er sprake was van een overtreding die tot een boete of een andere sanctie leidt.
Volgens de NMa verlaagden de vier Texaco-stations in de periode van 15 april tot en met 17 juli 2000 collectief hun prijzen, waarbij de prijs van Tango de richting aangaf. De kosten van deze actie droeg Texaco, stelt de NMa.
Naast de Tango-zaak houdt de NMa zich bezig met een breed opgezet onderzoek naar mogelijke kartelvorming in de benzinemarkt. Over de voortgang van dit onderzoek doet de organisatie in de zomer nadere mededelingen.
Shell bestrijdt dat de benzineprijzen in Duitsland met vijf cent zijn gedaald. De oliemaatschappij beroept zich op gegevens van het onafhankelijke instituut OPAL. Volgens die cijfers is de prijs voor een liter euro 95 tussen 4 mei en 11 mei gemiddeld met slechts 1,2 cent gedaald. Een liter kostte bij onze oosterburen toen omgerekend 2,47 gulden.