Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
ma 14 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Foutloze race Verstappen
beloond met eerste WK-punt

door Dick Springer

   
 

SPIELBERG - Het was alweer een tijdje geleden dat de leden van het Arrows-team hun eerste rijder na de race met een staande ovatie onthaalden. Maar gisteren kreeg Jos Verstappen de handen van al zijn teamleden op elkaar, door tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een foutloze race te rijden en het team en zichzelf dank zij de uiteindelijke zesde plaats het eerste WK-punt van dit seizoen te bezorgen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 25kb)
Jos Verstappen reed een foutloze race. (Foto: EPA)
Verstappen liet, nuchter als hij is, alle reacties gelaten over zich heenkomen. "Natuurlijk ben ik blij, maar de race is afgelopen en we moeten alweer denken aan de volgende race, over twee weken in Monaco", aldus de Limburger, die opvallend fit uit zijn Arrows-bolide was gestapt, na 71 ronden lang een perfecte race te hebben gereden. "Ik kan zo nog een race aan", grapte hij.

Voor aanvang van de race durfde helemaal niemand bij Arrows ook maar te denken aan het behalen van een WK-punt. Tijdens de twee trainingsdagen was er in het Oostenrijkse Spielberg immers heel wat misgegaan en met een vijftiende (Bernoldi) en zestiende (Verstappen) startpositie stond het Arrows-team er letterlijk en figuurlijk niet al te best voor op de startgrid. Verstappen liet in Oostenrijk zelfs opvallend openlijk wat kritische noten los over de gang van zaken bij het team en leek zich op voorhand al bij een onopvallende race te hebben neergelegd.

Maar de opmerkelijke twee-stops-strategie waarvoor Arrows gisteren als enige team koos, bleek achteraf het juiste wapen om de malaise in euforie om te buigen. Verstappen en Bernoldi konden ultralicht (met weinig benzine) van start gaan en vooral de Nederlander deed dat op ouderwets flitsende wijze. Vier concurrenten bleven na het doven van de rode lichten onbeweeglijk staan, vier anderen werden nog voor de eerste bocht door 'superstarter' Verstappen gepasseerd en na de eerste ronde kwam de vanaf de zestiende plek vertrokken Nederlander als zevende (!) door. "Ach, het is een kwestie van gevoel en inzicht, 99 van de honderd keer gaat het goed", aldus Verstappen, die steeds meer aanspraak maakt op de titel 'wereldkampioen starten'.

"We hebben alles te danken aan die eerste paar ronden, daarin heb ik de basis voor dit WK-punt gelegd", aldus Verstappen, die in de openingsfase in vierde positie achter koploper Montoya, Michael Schumacher en Barrichello het tempo probleemloos kon volgen. Toen Montoya en 'Schumi' elkaar in het gras dwongen reed Verstappen zelfs enige tijd achter Barrichello in tweede positie over het circuit. De gedwongen vroege (extra) pitstop bracht iets meer duidelijkheid over de werkelijke verhoudingen Verstappen zakte terug naar de zevende plaats. "Ach, het kan nooit kwaad hè, een tijdje op de tweede plaats rondrijden. Maar eerlijk is eerlijk, dit is heel belangrijk voor het team."

Hetgeen aan de stralende gezichten van de Arrows-teamleden was af te lezen. "Jos heeft een fantastische klus geklaard", aldus teambaas Tom Walkinshaw, die eerlijk toegaf dat er tijdens de trainingen te veel was fout gegaan. "We hadden in ieder geval voor de Jaguars op de grid moeten staan, maar gelukkig hebben we de fouten dank zij de juiste strategie goed kunnen maken. Jos heeft opnieuw bewezen een hele goede racecoureur te zijn, hij moet alleen tijdens de kwalificaties nog wat meer laten zien."

Een speciale kwalificatiemotor zou de Nederlander daarbij flink op weg helpen, maar de hoop op een snelle komst van zo'n krachtbron werd door Walkinshaw de grond ingeslagen. "Voorlopig niet, er komen wel wat aërodynamische verbeteringen, maar daar moeten we het de eerstkomende races mee doen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 14 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.