Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
ma 14 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Elektronisch ticket moet
einde maken aan wachtrij

door Arnold Burlage

   
 

CHICAGO - Door de invoering van elektronische in plaats van papieren vliegtickets kunnen luchthavens drie keer zoveel passagiers verwerken. De groeiende rijen wachtende passagiers, van de incheckbalies tot aan de vliegtuigdeur, kunnen zo, óók op Schiphol, in de toekomst worden voorkomen.

Dat zegt topman Rono Dutta van United Airlines, 's wereld grootste luchtvaartmaatschappij, op grond van eigen ervaringen. Ruim 60% van de passagiers van deze maatschappij reist inmiddels zonder papieren ticket. United begint als eerste nu ook op Schiphol met de volledige invoering van het e-ticket.

Het mag dan op Schiphol, als ongunstige uitzondering in Europa, nog nauwelijks van de grond zijn gekomen, het e-ticket is voor vrijwel alle Amerikaanse maatschappijen inmiddels gemeengoed. "Meer dan 60% van al onze passagiers reist al met het e-ticket, dus zonder papier, en dat moet zo snel mogelijk 90% worden", kondigt de United-topman aan op zijn hoofdkwartier in Chicago.

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel; maatschappijen en luchthavens die het e-ticket (nog) niet invoeren en niet over de bijbehorende infrastructuur beschikken, vallen nog buiten de nieuwe manier van reizen. KLM en nog maar enkele andere maatschappijen beperken zich tot dusver op Schiphol nog tot het elektronisch inchecken. Storingen met de weinige (proef)apparaten zijn daarbij schering en inslag en leiden tot veel irritatie en opnieuw onnodig wachten.

"Ons systeem werkt zonder problemen. De passagiers zijn na een testperiode van zes weken enthousiast. De enorme kostenbesparing is uiteindelijk in ieders voordeel. De elektronische ticket wordt daarom nu ook via de reisbureaus in Nederland ingevoerd", vertelt general-manager Frank Takes van United Airlines in Amsterdam. De distributiekosten van vliegbiljetten zijn met het e-ticket van enkele tientjes tot enkele dubbeltjes teruggebracht.

Een reservering met een e-ticket, via reisbureau, telefoon of internet, wordt wereldwijd elektronisch bewaard in plaats van verwerkt op een papieren vliegbiljet. Inchecken doet de passagier eenvoudig door invoering van een (uniek) reserveringsnummer, bijvoorbeeld ook het nummer van de creditcard. Diefstal van reispapieren en de tijdrovende en kostbare distributie behoren tot het verleden.

De congestie in de stationshallen van luchthavens, wordt nu o.a. met het e-ticket aangepakt. Het is moeilijker om de problemen op te lossen van het overvolle luchtruim en het groeiend tekort aan start- en landingsbanen. "We rekenen voor de komende tien jaar op $17 miljard schade, als gevolg van vertragingen en andere gevolgen. Het is een probleem van meer partijen politiek, regeringen, luchtvaartdiensten waardoor oplossingen uitzichtloos worden", stelt Uniteds topman bitter vast.

Voor de grote luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten is de komst van de euro (nog) even vreemd als logisch. De euro als eenheidsmunt voor het in veel (luchtvaart)opzichten nog verdeelde Europa verkeersleiding, milieuregels, start- en landingsrechten wordt door de grote maatschappijen in de VS als een kat uit de boom gekeken. "We hebben nog niet echt zicht op de gevolgen, al zal die stap van zoveel valuta naar één munt vooral administratief en kostenbesparend ingrijpend zijn", zegt de president van United Airlines, dat een speciaal euroteam heeft geformeerd. "Alleen voor de passagiers staat een grote vooruitgang vast", vervolgt hij.

De invoering van de euro krijgt voor de internationale luchtvaart meer dan gemiddelde gevolgen. De van land tot land soms vele honderden guldens verschillende tarieven voor dezelfde vluchten, worden vanaf één januari in één klap zichtbaar. De invoering van grensoverschrijdende en aan luchthavens in plaats van landen gerelateerde tarieven, wordt dan tegelijk een feit. Nu kan een ticket, bijvoorbeeld naar KLM-bestemmingen, veel goedkoper worden gekocht in onze buurlanden.

"De tarieven worden in Europa nu van het ene op het andere moment transparant en vergelijkbaar. Het publiek zal in duidelijke tarieven meer vertrouwen krijgen. Het betekent een kans op lagere vliegtarieven bij die gedwongen harmonisering en voor ons, de luchtvaartmaatschappijen, een kans om in Europa meer nieuwe passagiers te generen", voorspelt de topman van United.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 14 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.