Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
ma 14 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Benzine weer 4
cent duurder

Van onze financiële redactie

   
 

AMSTERDAM - De prijs van benzine schiet verder omhoog. Marktleider Shell heeft de een liter benzine dit weekend opnieuw vier cent duurder gemaakt. Het leed is voor de automobilist nog niet geleden, want er dreigen nieuwe prijsstijgingen.

Die worden vooral veroorzaakt door de extreme vraag naar benzine en diesel in de Verenigde Staten. Met de zomer voor de deur zal die vraag alleen maar toenemen, zo wordt verwacht.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 17kb)
Benzine weer duurder. (Foto: ANP)
Met deze twaalfde stap sinds begin maart dit jaar heeft de benzineprijs een nieuw record bereikt. Een liter Euro ongelood kost nu ƒ2,81. Super Plus komt op ƒ2,93. De prijs voor een liter diesel werd met 1 cent verhoogd, tot ƒ1,82.

Amerikanen alleen zijn goed voor 40 procent van de wereldwijde vraag naar benzine, stelt Shell. In de VS zelf wordt niet voldoende geproduceerd om aan die vraag te voldoen. De verwachting is dat deze zomer de vraag naar benzine met nog eens 2 procent toeneemt ten opzichte van vorig jaar.

Milieu-eisen

Terwijl de vraag naar benzine in de VS toeneemt, neemt het aanbod juist af. Oorzaak: de afgenomen productiecapaciteit van raffinaderijen. De bedrijven die van ruwe olie benzine en diesel maken, voldeden de afgelopen jaren vaak niet meer aan de milieu-eisen met het gevolg dat ze werden gesloten.

Ook dit gebrek aan raffinage-capaciteit maakt benzine duurder. De verwachting is dat de productie van benzine en diesel de komende zomer slechts licht zal stijgen. In Europa zorgt een brand in de op één na grootste raffinaderij van Engeland voor een aanvullend capaciteitsprobleem.

Een woordvoerder van Shell wil zijn vingers aan een voorspelling van de benzineprijzen niet branden. Wel benadrukt de zegsman dat het om een jaarlijks terugkerend verschijnsel gaat. "Vorig jaar werd eind juni een piek bereikt. Dit jaar doet het verschijnsel zich alleen maar eerder voor."

Eind juni 2000 moest voor één liter Euro ongelood ƒ2,74 worden betaald. Een maand later was dat 'nog maar' ƒ2,47. In oktober werd met ƒ2,70 weer een relatief hoog niveau bereikt, maar in de tweede helft van december met ƒ2,37 weer een relatief laag niveau.

"De prijsstijgingen weten consumenten zich vaak wel te herinneren", merkt de Shell-woordvoerder ietwat mistroostig op. "Met prijsdalingen ligt dat kennelijk altijd wat anders."

Het prijsverschil tussen benzine en autogas is ondertussen groter dan ooit, meldde de Stichting Autogas Nederland afgelopen weekeind. Volgens de organisatie, die spreekt van een prijsverschil van ƒ1,80 per liter, wordt het vanaf 14.000 kilometer per jaar aantrekkelijk om op gas over te stappen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 14 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.