vr 11 mei 2001
|
|
D E T E L E G R A A F B I N N E N L A N D
|
|
|
|
Zoab beschadigt autovoorruiten
door Theo Kuijpers |
|
|
|
AMSTERDAM - Automobilisten krijgen steeds vaker te maken met gesprongen voorruiten. Alleen al in de eerste drie maanden van dit jaar is aantal autoruitschades explosief gestegen. Door de kwakkelwinter blijkt het aantal voorruitvervangingen met maar liefst 25 procent te zijn toegenomen.
Verder kampen bestuurders nu in toenemende mate met ruitschades die vermoedelijk het gevolg zijn van afbrokkeling van de wat oudere zoab-wegen. Op jaarbasis vinden er in ons land zo'n 700.000 ruitbreuken plaats.
Boosdoener
|
Automobilisten krijgen steeds vaker te maken met gesprongen voorruiten. (Foto: ANP)
|
Volgens autoruitspecialist Carglass zijn de wisselende temperatuursverschillen van de afgelopen winter de grote boosdoener geweest. "Vooral als het 's nachts een paar graden vriest en het overdag weer boven nul is, kunnen licht beschadigde voorruiten al snel springen. Zeker als ook nog eens de warme blower wordt aangezet, treedt er een snel temperatuursverschil op die kan leiden tot het doorscheuren van sterretjes. In de zomermaanden zien we in feite het omgekeerde: de zon verwarmt het voorruit en de airco blaast binnen koude lucht er tegen", zo verklaart woordvoerder R. Roermund van het grootste autoruitenherstelbedrijf in ons land het groeiend aantal ruitbreuken.
Sterretjes
Uit het wetenschappelijke onderzoek is tevens vast komen te staan dat zeer waarschijnlijk de slechte kwaliteit van de wat oudere zeer open asfaltbetonwegen (zoab) momenteel veel ruitschades veroorzaakt. "Zo hebben we vanaf april te maken met een ongebruikelijk hoge toename van het aantal kleinere ruitbeschadigingen als sterretjes en zogenoemde koeieogen. De bewuste zoab-wegen blijken ook gevoelig voor temperatuurswisselingen te zijn waardoor kleinere gesteentes als het ware gaan afbrokkelen. De steentjes worden dan door de voor je rijdende voertuigen als het ware afgeschoten", aldus de woordvoerder.
Rijkswaterstaat (RWS) en wegenbouwer Heijmans bevestigen dat door de open constructie van het zoab-asfalt er steentjes kunnen loslaten. "Ook bij het oude asfalt was dat het geval maar dan ging het om zanddeeltjes. Toch zijn wij er van overtuigd dat de voordelen regenwater loopt veel vlotter weg van het zoab duidelijk opwegen tegen de nadelen", aldus een zegsman. Overigens zijn sinds het gebruik van het zoab al veel klachten binnengekomen. Zo is onder meer de remweg een stuk langer en wordt bij ijzel het wegdek nog gladder. |
|
|
zoek naar gerelateerde artikelen
vr 11 mei 2001
|
|
|
|
|
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
|
|
|