LONDEN - Zeiler Roy Heiner ligt op schema met zijn voorbereidingen op de Volvo Ocean Race. Afgelopen week liepen twee volkomen identieke jachten van stapel waarmee vanaf volgende week een intensief trainingsprogramma wordt opgezet. Met een van die boten, onder de naam Assay Abloy, verschijnt Heiner in september aan de start van de race rond de wereld.

|
Roy Heiner (links) en Jason Harrington (Foto: Rick Tomlinson)
|
Zondag worden beide boten, tijdens een indrukwekkende ceremonie onder de Tower Bridge in Londen, officieel te water gelaten. Dan zal ook het publiek echt duidelijk worden wat de gevolgen zijn van het feit dat men bij de bouw van de boten werkelijk alles in het werk heeft gesteld om letterlijk elke gram gewicht te besparen. Dit onder het motto: hoe lichter, hoe sneller.
Het meest opvallende aan de Assay Abloy zal zijn dat de romp grotendeels ongeverfd gebleven is. Er is daarom al een bijnaam verzonnen voor het jacht van Heiner: the naked boat. Heel duidelijk blijft dus het kevlar-materiaal te zien waarvan de boot gemaakt is. Dit materiaal neemt telkens min of meer een andere kleur aan, afhankelijk van de lichtreflectie. Het wordt dus een soortement van kameleonjacht.
Kevlar is een keihard en uiterst licht kunststof materiaal dat ook gebruikt wordt in kogelvrije vesten en in de luchtvaartindustrie. Dat de twee uit een mal afkomstige, geheel identieke boten niet geplamuurd en geschilderd hoeven te worden, levert een gewichtsbesparing van enkele tientallen kilo's op. Dit lijkt op een totaal van enkele tonnen niet te veel, maar in de wetenschap dat tijdens de reis zelf de bemanningsleden zelfs slaapzakken met elkaar delen en bij wijze van spreken de stelen van een tandenborstels afzagen om gewicht te besparen, maakt duidelijk dat het toch relatief om een enorme gewichtsbesparing gaat.
Het Zweedse Assay Abloy is overigens het enige team dat deze geavanceerde bouwtechniek gebruikt, waardoor het letterlijk en figuurlijk een voorsprong hoopt te krijgen op de overige teams. Ook de nieuwe, 28 meter lange kabelfybermasten die nu gebruikt mogen worden, zijn zo'n 80 kilo lichter en stijver dan de masten die tijdens de voorgaande editie van de race rond de wereld op de boten stonden. Kosten noch moeite worden door de Zweden gespaard om een top-racejacht aan de start te brengen. En dat is natuurlijk voor Roy Heiner een heel ander uitgangspunt dan vier jaar geleden, toen hij letterlijk en figuurlijk moest schipperen met een boot die bij voorbaat al kansloos was.
De Zweedse kandidaat, met Heiner aan het roer, wordt bij voorbaat al gezien als één van de favorieten voor de eindzege in de Volvo Ocean Race. De komende week zal de Nederlandse schipper verder gaan met de selectie van zijn internationale bemanning.