Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
di 8 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  DaimlerChrysler maakt kneuzen
   
 

FRANKFURT - Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler lijkt in toenemende mate te kampen te hebben met kwaliteitsproblemen. Vorig jaar moest het bij zijn Mercedes-personenwagens onder garantie of coulance voor 3,4 miljard mark aan reparaties uitvoeren.

Dergelijke reparatiekosten zijn in twee jaar tijd ruim verdrievoudigd. Juist van Mercedes moet DaimlerChrysler het op het ogenblik hebben, omdat het bij het Amerikaanse Chrysler en het Japanse Mitsubishi, waar het een belang van ruim 37% in heeft, verre van ideaal loopt.

Het autoconcern wilde niet op het bedrag ingaan, maar heeft wel laten weten dat de reparatiekosten "op vergelijkbare basis" stabiel zijn. Bovendien is de concurrentie groter geworden en is er een tendentie aan de gang om de garantie uit te breiden, aldus DaimlerChrysler.

De kosten van de onder garantie uitgevoerde reparaties waren vorig jaar ongeveer even hoog als de ontwikkelingskosten bij Mercedes-Benz. In 1998 had de ontwikkelingsafdeling 2,3 miljard mark nodig. Reparaties onder garanties vergden toen 1 miljard mark.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 8 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.