FRANKFURT - Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler lijkt in toenemende mate te kampen te hebben met kwaliteitsproblemen. Vorig jaar moest het bij zijn Mercedes-personenwagens onder garantie of coulance voor 3,4 miljard mark aan reparaties uitvoeren.
Dergelijke reparatiekosten zijn in twee jaar tijd ruim verdrievoudigd. Juist van Mercedes moet DaimlerChrysler het op het ogenblik hebben, omdat het bij het Amerikaanse Chrysler en het Japanse Mitsubishi, waar het een belang van ruim 37% in heeft, verre van ideaal loopt.
Het autoconcern wilde niet op het bedrag ingaan, maar heeft wel laten weten dat de reparatiekosten "op vergelijkbare basis" stabiel zijn. Bovendien is de concurrentie groter geworden en is er een tendentie aan de gang om de garantie uit te breiden, aldus DaimlerChrysler.
De kosten van de onder garantie uitgevoerde reparaties waren vorig jaar ongeveer even hoog als de ontwikkelingskosten bij Mercedes-Benz. In 1998 had de ontwikkelingsafdeling 2,3 miljard mark nodig. Reparaties onder garanties vergden toen 1 miljard mark.