JEREZ DE LA FRONTERA - Een elfde positie in de tussenstand van het wereldkampioenschap in de 500cc-klasse komt bij lange na niet tegemoet aan de verwachtingen van Jurgen van den Goorbergh.
Na de GP's van Japan en Zuid-Afrika had hij gehoopt op een betere uitgangspositie nu het snelle gezelschap in Europa is neergestreken, maar met een voorlopige vijftiende startplaats in Jerez ziet het daar niet naar uit. "Nee, het verschil met de pole is veel te groot. En ik ben het vertrouwen in deze motor even kwijt. Eén seconde verliezen op Rossi kan ik nog accepteren, maar tweeëneenhalve seconde niet", zegt Van den Googbergh.
Van de in totaal 25 coureurs sneuvelden voorlopig twee rijders over de kwalificatielimiet, maar Barry Veneman (23e), de tweede Nederlander in de koningsklasse, wist zich wél te plaatsen.
Met een nieuw technisch reglement wordt de toch al competitieve 500cc-categorie vanaf 2002 nieuw leven ingeblazen, waarbij de komst van viertaktmotoren centraal staat. Tot nu toe hadden fabrikanten als Honda, Yamaha, Aprilia en Sauber al toegezegd om aan deze uitdagende viertaktrace mee te doen. En de eerste revolutionaire prototypes verschenen al op de testcircuits. Gisteren kondigde het Italiaanse merk Ducati aan, dat men ook aan de nieuwe opzet van dit kampioenschap zal deelnemen, maar dat men tevens in het WK voor superbikes actief zal blijven.