VOORBURG - De Nederlandse consumenten hebben in februari vaker de knip op de portemonnee gehouden. In deze maand werd slechts 0,8 procent meer geconsumeerd dan dezelfde maand vorig jaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het de laagste consumptiegroei sinds juli 2000.
Het CBS wijt het lage percentage voor een groot deel aan het feit dat er 20 procent minder auto's werden verkocht. Bovendien telde februari dit jaar een koopdag minder dan dezelfde maand vorig jaar.
Consumenten lieten vooral de duurzame goederen zoals huishoudelijke artikelen, schoenen en woninginrichting links liggen. Daaraan werd 7 procent minder besteed. De uitgaven aan genots- en voedingsmiddelen liepen met 1,6 procent ook iets terug.
De sectoren waar wel meer geld aan uit werden gegeven waren vervoer, communicatie, financiële en zakelijke diensten. Deze lieten een groei zien van 3,4 procent.
Volgens het onderzoeksbureau is het moeilijk te zeggen of een dalend consumentenvertrouwen in de economie een rol heeft gespeeld in het koopgedrag van de consument. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de koopbereidheid de afgelopen tijd stabiel is gebleven.