Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 4 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Telegraafconcern verwacht
in 2001 lagere winst

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Uitgeverijconcern De Telegraaf verwacht dit jaar een 20 tot 30% lagere nettowinst. Als de huidige omzetdaling op de advertentiemarkt zich doorzet zijn de genomen bezuinigingsmaatregelen namelijk onvoldoende om de winstdaling te compenseren, zo maakte directielid Fred Arp gisteren tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering bekend.

In januari werd nog uitgegaan van een resultaat gelijk aan dat in 2000, het jaar waarin de nettowinst (ƒ106,8 miljoen) vooral door de verliesgevende internetactiviteiten met 25% daalde ten opzichte van 1999. Door de dalende advertentieomzet in de eerste twee maanden van dit jaar liet het bedrijf in maart weten niet langer een prognose te kunnen afgeven over het lopende boekjaar. Gisteren volgde de winstwaarschuwing.

Want ook maart en april stemmen niet tot "enig optimisme", aldus Arp, die benadrukte dat de effecten van een teruglopende economie het eerst merkbaar zijn bij dagblad De Telegraaf. De krant heeft qua advertenties een sterke positie in het bedrijfsleven, terwijl concurrent Perscombinatie Meulenhoff (PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant) beter vertegenwoordigd is in de minder conjunctuurgevoelige kwartaire sector (overheid en gezondheidszorg).

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
Het Telegraafkantoor heeft serieuze interesse in een aantal te koop staande VNU-bladen.
Bij de regionale dagbladen van het Telegraafconcern bleef het advertentievolume "nagenoeg gelijk", terwijl deze omzet bij de huis-aan-huisbladen toenam. Om de financiële gevolgen van de economische tegenwind te beperken zijn al verschillende maatregelen genomen, waaronder het stopzetten van de gratis middagkrant News.nl en het voeren van een "ingetogen personeelsbeleid".

Arp zei niet te verwachten dat de internetactiviteiten voor 2003 winstgevend zullen zijn. "Maar we zijn geen filantropische instelling. Na die datum is het óf afbouwen, óf kijken naar een andere opzet. Het moet geen schip van bijleggen worden." Volgens de directeur is het "lastig" om met internet als losstaande activiteit geld te verdienen. "Het gaat om een verlengstuk van de krant."

Niettemin wordt het elektronisch uitgeven wel als kernactiviteit beschouwd. Dat geldt niet langer voor de grafische dienstverlening aan derden, gebundeld in de Biegelaar Groep. Het Telegraafconcern zette deze activiteit gisteren feitelijk in de etalage door te zeggen dat hiervoor géén groei wordt nagestreefd, "doch de positie wordt geconsolideerd en aansluiting wordt gezocht bij een ander groot, Europees opererend, grafisch concern".

In de tijdschriftensector beoogt de uitgeverij wel een verdere groei. Voor het eerst werd openlijk gezegd dat de Telegraaf Tijdschriften Groep interesse heeft in titels van de te koop staande VNU-bladen. Probleem is dat VNU vasthoudt aan de verkoop van alle Nederlandse titels in één pakket (bestaande uit onder meer Donald Duck, Libelle en Margriet), en niet per uitgave wil onderhandelen.

Een totale overname zou het marktaandeel van het Telegraaf-concern op de tijdschriftenmarkt in één klap doen stijgen van de huidige 10% naar een slordige 80%, zo becijferde Arp gisteren. "En dat zou volgens de huidige normen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit tot een te overheersende marktpositie leiden."

Daarnaast is de overname van het complete Nederlandse VNU-pakket "heel erg duur", aldus de directeur, die er weinig voor voelt om mee te gaan bieden met grote buitenlandse uitgevers. "Ik ben overigens benieuwd of het allemaal wel gaat lukken met die VNU-bladen. Als blijkt dat ze niet genoeg betaald krijgen is het de vraag óf ze wel verkopen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 4 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.