Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 4 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Aegon moet op zoek naar
nieuwe verkoopkanalen'

Van een onzer verslaggevers

   
 

DEN HAAG - Bankverzekeraar Aegon moet op zoek naar nieuwe 'groeiprikkels'. De afgelopen vijf kwartalen zag de 'club' van Kees Storm zijn nettowinstgroei afvlakken van 54% over het eerste kwartaal van vorig jaar tot een daarbij schril afstekende 7% over het eerste kwartaal van dit jaar.

Overnames of partners kunnen uitkomst bieden, menen analisten. "Aegon's distributiekanaal moet worden uitgebreid."

Autonome groei staat bij Storm en de zijnen traditioneel hoog in het vaandel, maar over het eerste kwartaal van 2001 viel die groei sommige analisten toch wat tegen. Exclusief de niet-verzekeringsactiviteiten van Transamerica en Labouchere die laatste verkocht Aegon in maart 2000 aan de Dexia Groep bedroeg de nettowinstgroei van Aegon's kernactiviteiten niet meer dan 8%. Valuta-effecten, overnames, desinvesteringen en de verwijdering van een limiet op indirecte beleggingsopbrengsten blijven dan eveneens buiten beschouwing. "Voor een bedrijf als Aegon is dat aan de lage kant", oordeelde analist Marc Koning (IRIS) gisteren in een reactie.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (202x146, 7kb)
Bankverzekeraar Aegon moet op zoek naar nieuwe 'groeiprikkels'.
Aegon had last van dalende koersen op de aandelenmarkten, droeg Storm aan in een geschreven verklaring. "De koersdalingen hebben veel van onze klanten in onze belangrijkste markten doen besluiten over te stappen van variabele, aan aandelen gerelateerde producten, terug naar producten met een gegarandeerd rendement." De klanten van Aegon hadden met andere woorden even genoeg van de risicovolle beleggingsproducten van de bankverzekeraar en kozen voor de risicoloze spaarproducten (van bijvoorbeeld Aegon-dochter Spaarbeleg).

De neerwaartse trend op de aandelenbeurzen zag Aegon ook weerspiegeld in de opbrengst voor rekening van polishouders. Liet die post over het eerste kwartaal van 2000 nog een positief saldo zien van EUR4,1 miljard, over dezelfde periode van dit jaar resulteerde een negatieve post van EUR7,6 miljard. Voor Aegon zelf drukte de gedaalde waarde van de beleggingsportefeuilles de beleggingsinkomsten en beheersvergoedingen.

Laat sommige analisten wat teleurgesteld zijn, Storm noemde de autonome winstontwikkeling van alle grote bedrijfsonderdelen 'goed'. De bruto winstgroei van alle bedrijfsonderdelen bedroeg in het eerste kwartaal '10% of meer', aldus de bestuursvoorzitter. En ondanks de gedaalde aandelenmarkten blíjft Aegon 'vol vertrouwen' over de toekomst, aldus Storm, "zoals blijkt uit onze positieve winstverwachting". Aegon herhaalde gisteren de uitspraak die bij de publicatie van de jaarcijfers over 2000 ook al werd gedaan. Inclusief de al eerder aangekondigde overname van de Direct Marketing Services van het Amerikaanse warenhuisconcern JC Penney verwacht het concern een stijging van de nettowinst en winst per aandeel van 10 à 15%.

"Opvallend", oordeelde Albert Ploegh (Stroeve) daarover. "Het zou mij niet hebben verbaasd als Aegon aan haar winstverwachting had toegevoegd dat de groei aan de onderkant van die range (bandbreedte, red.) uit zou komen." Ploegh zelf verwachtte tot dusver over heel 2001 een toename van de winst en winst per aandeel van 13%: "Maar of dat Aegon nu nóg lukt, betwijfel ik."

Dat de nettowinstgroei het eerste kwartaal met 7% wat achterbleef bij de bruto groei van 10% kwam niet alleen door de verkoop van Labouchere (in het eerste kwartaal van 2000 nog goed voor een winstbijdrage van EUR31 miljoen), maar ook door een toegenomen belastingdruk, zo blijkt uit de cijfers. Droeg Aegon over het eerste kwartaal van 2000 nog EUR188 miljoen aan de fiscus af, over het eerste kwartaal van 2001 was dat EUR224 miljoen. "De belastingdruk was hoger dan verwacht", constateerde Ploegh (Stroeve) in dat verband, "en de financieringslasten namen eveneens toe." (de post Financieringslasten en Overigen steeg inderdaad van EUR84 miljoen tot EUR117 miljoen, red.).

Op de Amsterdamse effectenbeurs konden Aegon's eerstekwartaalcijfers op weinig bijval rekenen. Het aandeel leverde uiteindelijk EUR2,67 (7,0%) in op EUR35,60, na een tussentijds dieptepunt van EUR35,49. "Ik denk toch dat beleggers geschokt zijn dat de winstgroei niet dubbelcijferig is", verklaarde Ploegh de koersontwikkeling. "Dat is voor het eerst sinds veel kwartalen. Hoeveel? Ik kan het me niet herinneren."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 4 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.