Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 3 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Martinair beleent deel eigen vloot

Van onze luchtvaartredacteur

   
 

SCHIPHOL - Martinair komt maar moeizaam uit de rode cijfers. De directie maakte gisteren bekend, dat gedurende de eerste vier maanden wel resultaatverbetering is ingezet, maar die blijft achter bij het begrote resultaat. Vooral het luchtvrachtvervoer naar het Midden-Oosten heeft de wind tegen.

Martinair blijkt eind vorig jaar een financiering van ƒ140 miljoen te hebben genomen op een volledig uit eigen middelen betaald MD11-toestel. De 'hypotheek' op het vliegtuig is verstrekt door een consortium van vier grote Nederlandse banken; ABN Amro, ING, Fortis en de NIB. "We hebben die lening nodig voor de financiering van ons verlies en de aflossing van onze rente op uitstaande schulden", zei financieel directeur A. Verberk tegen deze krant.

Voor dit jaar wordt gestreefd naar een 'break even'-resultaat. De directie doet daarover verder geen voorspelling op grond van de onzekere vooruitzichten. Verberk bevestigde wel dat in het eerste kwartaal het verlies al rond ƒ9 miljoen heeft bedragen. "Maar dat was in die periode al wel verder afnemend.

Martinair, eigendom van KLM (50%) en Nedlloyd (50%), leed over het afgelopen boekjaar een fors verlies van ƒ157 miljoen, een miljoen minder dan de directie vorige maand in voorlopige cijfers bekendmaakte. De dure dollar, sterk gestegen kerosine- en afhandelingskosten drukken het resultaat van Martinair. De concurrentie op de vakantievluchten nam bovendien flink toe, waardoor de kosten slecht konden worden doorberekend in hogere prijzen voor de tickets en Martinair veel intercontinentale lijnen moest staken.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 3 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.