SCHIPHOL - Martinair komt maar moeizaam uit de rode cijfers. De directie maakte gisteren bekend, dat gedurende de eerste vier maanden wel resultaatverbetering is ingezet, maar die blijft achter bij het begrote resultaat. Vooral het luchtvrachtvervoer naar het Midden-Oosten heeft de wind tegen.
Martinair blijkt eind vorig jaar een financiering van 140 miljoen te hebben genomen op een volledig uit eigen middelen betaald MD11-toestel. De 'hypotheek' op het vliegtuig is verstrekt door een consortium van vier grote Nederlandse banken; ABN Amro, ING, Fortis en de NIB. "We hebben die lening nodig voor de financiering van ons verlies en de aflossing van onze rente op uitstaande schulden", zei financieel directeur A. Verberk tegen deze krant.
Voor dit jaar wordt gestreefd naar een 'break even'-resultaat. De directie doet daarover verder geen voorspelling op grond van de onzekere vooruitzichten. Verberk bevestigde wel dat in het eerste kwartaal het verlies al rond 9 miljoen heeft bedragen. "Maar dat was in die periode al wel verder afnemend.
Martinair, eigendom van KLM (50%) en Nedlloyd (50%), leed over het afgelopen boekjaar een fors verlies van 157 miljoen, een miljoen minder dan de directie vorige maand in voorlopige cijfers bekendmaakte. De dure dollar, sterk gestegen kerosine- en afhandelingskosten drukken het resultaat van Martinair. De concurrentie op de vakantievluchten nam bovendien flink toe, waardoor de kosten slecht konden worden doorberekend in hogere prijzen voor de tickets en Martinair veel intercontinentale lijnen moest staken.